Politie let extra op rijgedrag vrachtauto’s
DEN HAAG - De politie let sinds maandag extra op vrachtwagenchauffeurs die bumperkleven of op de vluchtstrook rijden.
Uit onderzoek blijkt dat het gedrag van truckers vaak de oorzaak van ongelukken is. Transport en Logistiek Nederland (TLN) spreekt in een reactie van „een nogal voorbarige maatregel.”Justitie laat de verkeerspolitie KLPD de controles houden, omdat zij het onverantwoord vindt om te wachten op de resultaten van nader onderzoek. „De gevolgen van ongevallen met vrachtwagens zijn groot”, aldus het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM).
Volgens justitie zijn er vrijwel dagelijks ongevallen met vrachtwagens. „Bij veel ongevallen speelt het gedrag van de chauffeur een belangrijke rol. Levensgevaarlijke situaties ontstaan wanneer de chauffeur onderweg de kaart leest, aan het bellen is of andere dingen doet die afleiden. Dat uit zich vaak in onvoldoende afstand houden en slingerend rijgedrag.”
Een woordvoerder van het openbaar ministerie benadrukt dat de verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid bij alle weggebruikers ligt. „Automobilisten moeten rekening houden met specifieke eigenschappen van vrachtauto’s. Omvang en massa maken het lastig om met een vrachtauto snel te kunnen uitwijken. Ook is er sprake van een langere remweg.”
De controles op vrachtwagenchauffeurs hebben plaats naast de bekende verkeerscontroles. Buitenlandse chauffeurs ontlopen de controles niet.
TLN benadrukt dat politie en justitie zich baseren op een in november afgerond onderzoekje. „Na de zomer is aanvullend onderzoek afgerond, het is nogal voorbarig om dan nu al maatregelen te nemen”, vindt woordvoerster Esther Vorenkamp van de belangenclub van transportondernemers.
Zij betreurt de negatieve beeldvorming die zou ontstaan door de actie van politie en OM. „Als sector hebben we daar veel last van”, zegt Vorenkamp. „Nederland is een van de veiligste transportlanden van de Europese Unie. Als werkgevers doen we er alles aan om het vervoer nog veiliger te maken en het aantal ongevallen terug te dringen.”
TLN vraagt zich af hoe de politie bumperkleven gaat controleren. „De aanbevolen ruimte tussen vrachtwagens en andere voertuigen is 50 meter. In de praktijk lukt dat vooral bij drukte op de weg niet altijd, en dat ligt niet alleen aan vrachtwagenchauffeurs. Andere bestuurders vinden 50 meter leeg wegdek dan te veel en voegen daar in.”
Verladersorganisatie EVO heeft begrip voor de extra controles. „Ieder ongeval is er één te veel.” De belangenclub noemt de controles prima. „Zolang er maar geen hetze ontstaat tegen het vrachtverkeer. Slechts 1,2 procent van de totale filezwaarte is het gevolg van incidenten met vrachtauto’s.”