Luxe fransoos biedt huiskamercomfort
Terwijl de ware liefhebber de moed al bijna had opgegeven, lijkt Citroën zijn eigenzinnigheid herwonnen te hebben. Vooral nu in het topsegment eindelijk de sierlijke C6 beschikbaar is. Maar de vraag is of Citroën nu niet aan het doorschieten is.
Al sinds de jaren zeventig is Citroën eigendom van Peugeot, en jarenlang heeft de fabrikant uit de Elzas geen duidelijke richting kunnen geven aan het vooral historisch belangrijke, Parijse merk. Dat resulteerde in Peugeotklonen en weinig interessante eigen modellen, waarbij de basiswaarden van weleer naar de achtergrond verdwenen.Maar wat is dan een echte Citroën? Een auto met een bijzondere vormgeving en een rijcomfort dat volledig afwijkt van wat er verder op de markt te koop is. Dat laatste kan alleen worden bereikt met de veelgeprezen hydropneumatische vering. Al sinds de komst van de XM is deze techniek uit de jaren vijftig gekoppeld aan een elektronische sturing, wat zorgt voor een zogeheten ”hydractief veersysteem”.
Veergedrag
De C6 staat op een verlengde bodemgroep van de C5, die ook een dergelijk systeem heeft. Maar bij het topmodel zijn de laatste technische snufjes toegepast. Een voorbeeld: als de C6 op een verkeersdrempel afrijdt, weet de auto op basis van wielbasis en snelheid precies te berekenen wanneer de achterkant over de drempel heen gaat. Daar wordt de instelling van het systeem op afgestemd.
Het is in het begin behoorlijk wennen aan het veergedrag. De koets gaat niet alleen omhoog en omlaag, maar lijkt ook na het in- en uitveren wat naar links en rechts te gaan. Iedere inzittende merkt dat tijdens de eerste kilometers, maar daarna gaat de ervaring op in het algemene comfortgevoel. De C6 is dan ook geen auto die je moet kopen na een proefrit van een kwartier. Rijd er lang genoeg mee!
Citroën heeft maar liefst zeven jaar over de C6 gedaan. Al in 1999 werd in Genève op de jaarlijkse tentoonstelling het prototype getoond. Daarna was het wachten, heel lang wachten. Toen begin december de persintroductie volgde, nam de onrust onder de liefhebbers toe. „Hij komt eraan.” En toch duurde het toen nog ruim een halfjaar voordat de auto officieel in de showroom stond.
Wie een C6 koopt, weet zich verzekerd van bewonderende blikken. Van alle kanten bekeken is de 4,90 meter lange limousine bijzonder. Het profiel toont langgerekt en sierlijk. De voorzijde is breed en zeer modern, terwijl de achtersteven historische details bevat, zoals de holle ruit. Hoewel de auto anders doet vermoeden, is de C6 een vierdeurs met een normale kofferruimte: 421 liter.
Bij het openen van de portieren valt op dat de ruiten geen omlijsting hebben. Na het sluiten worden ze elektrisch tegen de afsluitende rubbers gedrukt.
Echte zetels
Dan het interieur: ook heel bijzonder. Het dashboard is uitzonderlijk strak met slechts een kleine digitale unit achter het stuur. De duurdere varianten hebben een head-updisplay, die de snelheid en de richtingsveranderingen van het navigatiesysteem op de voorruit projecteert. De middenconsole is een enorme wirwar van knopjes waar goed naar gekeken moet worden, voordat de bestuurder of passagier iets indrukt.
Het ultieme comfort van de C6 zit niet alleen in het onderstel, maar zeker ook in het meubilair. Dit zijn nog eens echte zetels met een dikke rugleuning en een dito zitting. De achterbank is van hetzelfde laken een pak. Achterin gezeten valt op dat de C6 prima geschikt is om met chauffeur te worden gereden.
De halfronde vorm van de portierbakken stamt rechtstreeks uit de vroegere Citroën CX. Ze zijn door hun formaat beslist beeldbepalend voor het interieur en zorgen er mede voor dat het absoluut uniek is.
Op dit moment zijn er twee 6 cilindermotoren in de C6 verkrijgbaar: een benzine- en een dieselversie. En aangezien de meeste exemplaren zakelijk zullen worden ingezet, is diesel de meest logische keuze. Overigens ook de beste. Het betreft hier de 2,7 liter met twee turbo’s die uit een samenwerking tussen Ford, Peugeot en Citroën is ontstaan. Met 208 pk heeft de zespitter voldoende in huis, maar het is toch vooral het koppel van 440 Nm bij 1900 tpm waarmee de motor overtuigt.
Ondanks een gewicht van 1846 kilo (!) haalt de wagen een topsnelheid van 230 km/u en accelereert hij in 8,9 seconden naar de 100 km/u. Een prettig schakelende zestraps automaat is overigens standaard, net zoals een stevig verbruik van 1 op 9. Het motorgeluid wordt keurig weggefilterd en is bij hogere snelheden helemaal niet meer te horen. Dan neemt overigens wel het windgeruis rond de voorruitstijlen toe. Maar dat is dan ook de enige dissonant.
Veilige motorkap
Als er bij de C6 over veiligheid wordt gesproken, gaat dat over meer dan airbags en elektronische voorzieningen. Bijzonder is namelijk de motorkap, die bij een aanrijding een aantal centimeters omhoogkomt, om te voorkomen dat voetgangers en fietsers in aanraking komen met harde onderdelen in de motorruimte.
De nieuwe C6 van Citroën is een bijzondere auto op veel terreinen, en toch zal het voor de fabrikant moeilijk worden dit model in forse aantallen te verkopen. De concurrentie is groot en machtig. Een C6 kost namelijk minimaal 55.100 euro en als diesel zelfs 60.300 euro. Wie alle toeters en bellen op de auto wil hebben, gaat vlot over de 70 mille heen. Bovendien hebben de Franse merken in het topsegment geen bijster goede naam op het gebied van kwaliteit en afschrijving. En dat betekent dat de C6 zichzelf eerst zal moeten bewijzen.
Wie hem het voordeel van de twijfel gunt, krijgt een zeer fijne en bijzondere auto, die wat betreft karakter dichter bij de eigen, comfortabele woonkamer komt dan welke Duitse, Japanse of Engelse topklasser dan ook.
Citroën C6 2.7 HDiF
Waardering
- zeer bijzondere vormgeving, enorm comfortabel
- forse aanschafprijs, voor velen te eigenzinnig
Techniek
Cilinderinhoud: 2720 cc; maximumvermogen: 150 kW/208 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel 440 Nm bij 1900 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 8,9 seconden; topsnelheid: 230 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4908 mm; breedte: 1860 mm; hoogte 1464 mm; wielbasis: 2900 mm: gewicht: 1846 kilogram; inhoud bagageruimte: 421 liter; brandstoftank: 72 liter; Citroën C6 2.7 HDiF: 60.300 euro.
Alternatieven
Jaguar S-type 2.7 D Executive:
65.150 euro
Engelse klasse met dezelfde dieselmotor. Comfortabel op een andere manier. Echte rijdersauto met niet bijster veel plaats op de achterbank. Verder pure verwennerij.
Peugeot 607 2.7 HDiF Executive:
60.655 euro
Uit hetzelfde concern met dezelfde motor, maar een totaal ander concept. Traditionele sedan met veel luxe en comfort. Stil en statig en daardoor met een zekere grandeur. Meest luxueuze uitvoering concurrerend geprijsd.
Renault Vel Satis 3.0 dCi Initiale:
62.155 euro
Net als de C6 een bijzondere verschijning die niet in een hokje past. Doordat de carrosserie wat hoger is, biedt de auto veel binnenruimte. Het interieur wordt gekenmerkt door een fraaie inrichting wat betreft materialen, kleuren en vormgeving. Machtige V6 dieselmotor.