Economie

Mr. Airbus buigt niet voor kritiek

PARIJS (ANP) - Noël Forgeard is Mr. Airbus. Deze bijnaam kon hij tot zondag met trots dragen. Zijn positie wankelde al enige weken door productieproblemen bij Airbus en beschuldigingen van handel met voorkennis.

3 July 2006 11:39Gewijzigd op 14 November 2020 03:54
FORGEARD …voorkennis…
FORGEARD …voorkennis…

Forgeard ontkende alles en weigerde te vertrekken. Maar de druk werd te groot en zondag stapte hij toch nog op.Forgeard was voor zijn benoeming tot medetopman van EADS de bestuursvoorzitter van Airbus. Hij werd opgevolgd door Gustav Humbert, die zondag ook het veld ruimde.

Bij Airbus maakte Forgeard de superjumbo A380 tot zijn paradepaardje. Hij zorgde er persoonlijk voor dat het dubbeldeksvliegtuig in productie werd genomen. Ditzelfde toestel is nu mede de reden dat de Fransman zijn positie bij het lucht- en ruimtevaartconcern moet opgeven.

Forgeard trad in 1998 met steun van de Franse president Chirac aan als topman bij Airbus. De vliegtuigbouwer was bij het aantreden van Forgeard nog een loshangende alliantie van diverse Europese luchtvaartbedrijven. Hij maakte er een samenhangend geheel van en smolt de rivaliteit tussen de betrokken landen om tot saamhorigheid.

Airbus kwam onder de paraplu van EADS terecht toen het Europese lucht- en ruimtevaartconcern in 2000 werd gevormd door de samenvoeging van Duitse, Franse en Spaanse lucht- en ruimtevaartbedrijven. Airbus is nu voor 80 procent in handen van EADS (European Aeronautic Defence & Space Company). Het Britse BAE Systems, voorheen British Aerospace, heeft de overige 20 procent.

Forgeard voerde na de omvorming van Airbus tot officieel bedrijf meteen een omvangrijk herstructureringsprogramma door om de kosten te drukken en de productiviteit te vergroten. Al snel stootte Airbus zijn grote rivaal Boeing van de troon als grootste vliegtuigbouwer ter wereld. Op aandringen van Forgeard werd rond die tijd ook met de ontwikkeling van de A380 begonnen.

Forgeard kwam vorige maand zwaar onder druk te staan toen bekend werd dat de productie van de A380 voor de tweede maal vertraging opliep. Mr. Airbus kwam pas echt onder vuur te liggen toen bleek dat drie van zijn vier kinderen en EADS-bestuurders in maart voor miljoenen euro’s aan opties hadden verzilverd. Hij deed dat kort voordat DaimlerChrysler en medegrootaandeelhouder Lagardère bekendmaakten elk een belang van 7,5 procent in EADS te verkopen. De druk op de EADS-topman nam vorige week verder toe na invallen van Franse beursautoriteiten bij de kantoren van EADS in Parijs.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer