Peugeot 107; budgetauto
De vraag is of er voorzichtig een segment aan het ontstaan is van zogenaamde budgetauto’s: modellen die behoorlijk functioneel zijn, maar op het gebied van uitrusting aan de karige kant blijven. Daarbij past een bescheiden lijstje aan mogelijke opties. We nemen als voorbeeld de Peugeot 107 eens onder de loep.
Als een eerste indruk een goede moet zijn, gooit Peugeot met de 107 meteen hoge ogen. We hebben niemand gehoord die het model niet leuk vond. Wie het logo niet heeft gezien, denkt wellicht aan een smart fortwo, want door een aantal vormgevingsdetails heeft de 107 daar beslist wat van weg.Maar belangrijk aan een budgetauto is dat de functionaliteit niet uit het oog wordt verloren. En als we dan nog eens het vergelijk tussen de kleinste Peugeot en de enig overgebleven smart maken, dan gooit de Fransoos gewoon zijn extra lengte en dus meer binnenruimte in de strijd, zonder dat-ie duurder is. Aan het profiel is meteen af te lezen dat de lengte van de auto zo maximaal mogelijk wordt benut. De neus is kort en de vier wielen staan zo veel mogelijk op de hoeken van de carrosserie. De 107 ziet er aan de buitenkant helemaal ’goedkoop’ uit. Het is gewoon een vlotte auto die prima past in drukke binnensteden, maar ook goed op verre reizen mee kan.
Schakelprogramma’s
De kleine Peugeot komt uit dezelfde fabriek als de Citroën C1 en de Toyota Aygo. Van Toyota komen ook de benzinemotor en de versnellingsbak. Het gaat om een bekende driecilinder 1 liter die wij hier vooral kennen van Daihatsu. Een modern machientje dat 68 pk voortbrengt en een koppel van 93 Nm. Tevreden brommend presteert de driepitter heel redelijk: een top van 157 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 13,7 seconden. Bij de gerobotiseerde 2-Tronicbak (optie) duurt het sprintje 14 hele seconden. De motor is niet erg rumoerig, maar de auto loopt ook weer niet over van het isolatiemateriaal.
Alhoewel de elektronica van automatisch schakelende handbakken nog steeds niet het comfort van een echte automaat kan evenaren, weet de 2Tronic normaal gesproken aardig goed te presteren. Heel af en toe zoekt hij net iets te lang naar de meest logische, volgende versnelling, maar het is duidelijk te merken dat er verschillende schakelprogramma’s zijn voor rustig rijden of juist het onderste uit de kan halen. Het grote voordeel van dit type versnellingsbak is dat deze net zo compact is als een handbak en geen invloed heeft op het brandstofverbruik. En juist op dat punt scoort de Peugeot 107 zeer gunstig. Gedurende de hele periode wisten we boven de 1 op 17 uit te komen.
Niet bekleed
De kleinste Peugeot heeft een McPhersonvoorwielophanging en een flexibele traverse achter. Bij dit soort afmetingen een prima oplossing, compact en toch voldoende comfortabel. De carrosserie helt wel wat in bochten, maar dat blijft toch aardig binnen de perken. Enige belangrijke punt van kritiek is de zijwindgevoeligheid en de stabiliteit bij hoge snelheden. Dan zou de demping wat stugger mogen zijn en met name de wielen wat groter en breder. Aan de andere kant dragen de 155/65R14 banden wel weer bij aan het lage verbruik. Zo blijkt immers iedere auto een compromis en met het stuur wat steviger in de hand, kom je er ook.
De stuurbekrachtiging werkt elektrisch, ook weer omwille van het brandstofverbruik. Natuurlijk is de 107 niet voor het sportieve werk bedoeld en met dat in het achterhoofd is deze voorziening meer dan bevredigend.
In het interieur overheerst de eenvoud. Dat betekent dat bepaalde delen niet bekleed zijn en dat bij dashboard en portierpanelen vrij harde kunststoffen worden toegepast. Bergvakken zijn er volop en de vormgeving is ook hier weer jeugdig.
De Peugeot 107 ziet er niet uit als een budgetauto en geeft ook niet dat gevoel. De prijs is dat met 8840 euro wel.