„Elke luchtvaartmaatschappij is prijsvechter"
AMSTERDAM (ANP) – Elke luchtvaartmaatschappij is tegenwoordig een prijsvechter. De grote, traditionele vervoerders als Air France–KLM en British Airways hebben zich moeten aanpassen aan het succes van de prijsvechter. Dat stelt ze nu in staat om goedkopere tickets binnen Europa aan te bieden.
Dat zei Tim Bye donderdag. Hij is de tweede man van bmi, dat met jaarlijks 75 miljoen passagiers een van de grootste luchtvaartmaatschappijen van Groot–Brittannië is.„Bijna elke luchtvaartmaatschappij heeft het bedrijf opnieuw uitgevonden", vervolgde hij. Het traditionele voordeel van de ’oude’ prijsvechters als easyJet en Ryanair is daardoor verdwenen. De prijs van een ticket zal in de toekomst veel meer afhangen van traditionele factoren, zoals het tijdstip van de vlucht en de kosten van de luchthaven waarop wordt gevlogen.
Gevestigde luchtvaartmaatschappijen hadden jaren geleden zwaar te lijden onder de concurrentie met nieuwkomers die tickets tegen bodemprijzen aanboden. Passagiers hoefden niet langer forse bedragen te betalen voor bijvoorbeeld een retourtje Barcelona. Ze stapten dan ook massaal over naar prijsvechters.
De winstgevendheid van onder meer Air France–KLM en British Airways op de routes binnen Europa duikelde. Deze vervoerders konden eenvoudigweg niet de lage tarieven van prijsvechters aanbieden, omdat de kosten veel te hoog lagen. Ze waren daarom genoodzaakt flink in de kosten te snijden, zodat de tarieven omlaag konden. KLM heeft bijvoorbeeld 4500 banen geschrapt.
Inmiddels werpen de maatregelen van de traditionele luchtvaartmaatschappijen hun vruchten af. Voor Europese vluchten heeft KLM begin 2005 de prijzen fors verlaagd. Het ging om de grootste prijsverlaging uit de geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij. KLM is niet de enige die in de prijzen heeft gesneden. Zo heeft British Airways de tarieven voor vluchten tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk eerder dit jaar goedkoper gemaakt. Deze maatschappijen trekken hierdoor meer passagiers waardoor de financiële resultaten zijn verbeterd.
De opkomst van de prijsvechters heeft veel nieuwe passagiers aangetrokken die voorheen nooit zouden hebben overwogen voor een korte stedentrip naar het buitenland te vliegen. Bmi verwacht dat deze groei zich binnen Europa zal doorzetten, maar voorziet vooral op de langeafstandroutes een sterke toename van het aantal reizigers.
Bmi was in Amsterdam om te vieren dat de eerste vlucht tussen Amsterdam en Londen twintig jaar gelden plaatsvond. De maatschappij, die ook een eigen prijsvechter heeft, vliegt onder meer tussen Groot–Brittannië en Chicago, Las Vegas, Nice, Toulouse en Hanover.