Senaat voor privatisering Schiphol
DEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer heeft dinsdag, zoals verwacht, met een nipte meerderheid ingestemd met de privatisering van de luchthaven Schiphol. De uitslag was 33 stemmen voor en 31 tegen.
CDA en VVD verzamelden voldoende stemmen om de wet, die de weg baant voor de verkoop van een minderheidsbelang in de luchthaven, aangenomen te krijgen. De oppositie wist zich gesteund door de regeringsfractie van D66, maar kon geen vuist maken.De Tweede Kamer ging eerder al akkoord met de plannen van minister Zalm (Financiën) en staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer). Schiphol heeft op dit moment drie aandeelhouders: de staat (75,8 procent), Amsterdam (21,8 procent) en Rotterdam (2,4 procent).
Het CDA sleepte in de loop van de behandeling van de wet in het parlement belangrijke concessies in de wacht. In plaats van een volledige privatisering, die Zalm wilde, zal 49 procent aan private partijen worden verkocht. Slechts een deel van die aandelen krijgt een beursnotering. De rest zal ’onderhands’ worden toevertrouwd aan een of meer investeerders die publieke belangen zoals de werkgelegenheid van Schiphol zullen laten meetellen.
In de Senaat zegde Zalm vorige week toe dat de overheid zich zal opstellen als een actieve aandeelhouder. Belangrijke investeringen moeten bijvoorbeeld de goedkeuring hebben van de vergadering van aandeelhouders.
Daarmee is de weg echter nog niet helemaal vrij voor de minister van Financiën om de vervreemding in gang te zetten. Zalm moet Amsterdam over de streep trekken, dat tegen de privatisering is. Voor de verkoop van het minderheidsbelang moeten de statuten van Schiphol worden aangepast en dat kan alleen met goedkeuring van Amsterdam. Ook Rotterdam stribbelt tegen.
Wethouder Asscher (Economische Zaken) van Amsterdam laat weten dat de hoofdstad niet zal instemmen met privatisering. „Ik feliciteer minister Zalm. Hij heeft er lang aan moeten duwen en trekken. Ik vermoed dat hij nu snel contact met ons zal opnemen.” Amsterdam deed eind mei het voorstel 29 procent van de aandelen Schiphol te kopen van het Rijk, waarmee de stad een meerderheidsbelang zou krijgen. Volgens Asscher heeft Zalm daar nog geen reactie op gegeven.
Zalm zei dinsdag snel met Amsterdam te willen gaan praten. Hij toonde zich vol vertrouwen dat ook „Amsterdam rekening zal houden met de uitspraak van de Eerste Kamer.” Hij gaf aan dat er een groot financieel voordeel in het verschiet ligt van de stad, waar volgens hem nog sprake is van „een investeringsbehoefte.”
Een motie van de oppositie dat een eventuele overeenkomst eerst parlementair moet worden goedgekeurd en dat daarna pas de vervreemding kan doorgaan, strandde gisteren eveneens in de Senaat.
De gesprekken met Amsterdam zullen volgens staatssecretaris Schultz snel beginnen. Zij zei dat het beursklimaat goed is voor een snelle verkoop. Dat bewijst de belangstelling („vier keer overtekend”) voor aandelen in de luchthavens bij Parijs, waarvan 30 procent aan de beurs genoteerd wordt.
Schiphol zelf, de raad van commissarissen, directie en centrale ondernemingsraad, reageerde verheugd dat de parlementaire behandeling van de wet na meer dan tien jaar discussie is afgerond. „Hiermee is eindelijk parlementaire duidelijkheid gecreëerd voor de onderneming en haar medewerkers over de toekomst van het bedrijf.”
Het is altijd de inzet van directeur Cerfontaine van Schiphol geweest om door de privatisering gemakkelijker toegang te krijgen tot de kapitaalmarkt en een sterkere concurrentiepositie te veroveren. De luchthavens van Frankfurt en Londen zijn al geprivatiseerd.