Oranjeomzet winkels 120 miljoen
AMSTERDAM (ANP) - De vroegtijdige uitschakeling van het Nederlands elftal bij het WK voetbal is een tegenslag voor de detailhandel.
Volgens de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) leverde het toernooi 110 tot 120 miljoen euro aan extra omzet op, terwijl de winkeliers op maximaal 135 miljoen euro rekenden.Als het elftal nog een week langer in het toernooi was gebleven, had de omzetimpuls volgens de RND een record gebroken. Binnen de detailhandel hebben de supermarkten tijdens het WK ongeveer 40 miljoen euro extra omzet geboekt, schatte Joop Holla van onderzoeksbureau GfK maandag. De supermarktbranche had vooraf 50 miljoen euro aan WK-omzet ingecalculeerd.
De eerste drie weken werd er in de supermarkten een extra omzet van 31 miljoen euro geboekt. „Ik schat dat daar nog zo’n 9 miljoen van vorige week bijkomt”, aldus Holla. „Nu moeten al die Oranjeproducten zo snel mogelijk de supermarkt weer uit. Dat kan heel rap gebeuren.”
De non-foodartikelen gaan in de mottenballen totdat over twee jaar het Europees kampioenschap voetbal in Oostenrijk en Zwitserland wordt gehouden. „En de voedingsmiddelen worden afgeprijsd. Wat moet je er verder ook mee? Het is over en uit.”
Bouwmarkt Gamma sprong commercieel in op het verlies. Een klant die iets oranjes inleverde, zou maandag en dinsdag bij deze keten 10 procent kassakorting krijgen.
De populaire wuppies van supermarktketen Albert Heijn worden gedumpt op veilingsites. Albert Heijn is druk doende om alle WK-aankleding uit de winkels te verwijderen. „Het gaat er allemaal uit. Alleen met de stickeractie gaan we door totdat ze op zijn.”