Flinke tegenwind voor Airbus
FRANKFURT - De Europese vliegtuigbouwer Airbus zit in zwaar weer. Te weinig orders, vertragingen bij verschillende vliegtuigentypen en als klap op de vuurpijl problemen in de top.
Berichtje in de Duitse zakenkrant Financial Times Deutschland van vrijdag: Airbus gaat de prijs van zijn toestellen verhogen. Het dagblad haalt een woordvoerder van Airbus aan, die stelt dat het om reguliere prijsaanpassingen gaat.Vliegmaatschappijen die de superjumbo A380 willen aanschaffen, moeten voortaan 4,7 procent meer betalen. Dat betekent dat het toestel tussen de 235 en de 251 miljoen euro gaat kosten.
De prijsverhoging staat volgens de krant los van de problemen die onlangs bij het concern aan het licht zijn gekomen. Maar het duurdere prijskaartje komt wel op een raar moment.
Airbus zit diep in de problemen omdat het tot tweemaal toe de levering van de A380 heeft moeten uitstellen. Het dubbeldeksvliegtuig dat, afhankelijk van de uitvoering, tot dik 800 passagiers kan vervoeren, komt zeker een halfjaar later beschikbaar. Van de geplande 25 toestellen zullen er dit jaar maar 9 van de band rollen.
Er zit een foutje in de 500 kilometer lange elektrische bedrading van de kist waarop ondermeer de airco en de televisieschermen zijn aangesloten. De tegenslagen hebben ook gevolgen voor de Nederlandse industrie. Zo kost het Stork dit jaar 30 miljoen euro aan omzet, omdat de vliegtuigtak van het industrieconglomeraat minder produceert.
De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas gaat ervan uit dat ze van Airbus een schadevergoeding zal krijgen wegens de vertraagde levering van het dubbeldekstoestel A380.
Qantas zou dit jaar de eerste toestellen krijgen, maar door de vertragingen wordt dat nu pas waarschijnlijk in de loop van volgend jaar. De Australische maatschappij heeft bij Airbus twaalf A380-vliegtuigen in bestelling.
In totaal zijn 159 superjumbo’s besteld door onder andere Singapore Airlines, Air France en Emirates. De vertraging kost Airbus de komende vier jaar 2 miljard euro aan bedrijfsresultaat.
Maar de A380 is niet het enige vliegtuig met problemen. Airbus zit ook in de maag met een ander langeafstandsvliegtuig, de A350. Het loopt niet storm: honderd orders tot nu toe. Probleem is dat de A350, die vanaf 2010 moet vliegen, geen volledig nieuw ontwerp is. Het is eigenlijk een moderne versie van de twintig jaar oude A330, met nieuwe motoren en lichtere materialen. Dat was goedkoper dan aan de tekentafel opnieuw beginnen.
Concurrent Boeing deed dat wel en ontwierp de 787 Dreamliner. In twee jaar kwamen er bij de Amerikanen al 370 bestellingen binnen. Het succes van de zuinige Dreamliner, die in 2008 gaat vliegen, heeft Airbus verrast.
Onder druk van grote klanten moet Airbus nu wel wat doen aan de A350. Volgens bronnen zal de Europese vliegtuigbouwer op Farnborough, de internationale luchtvaartshow medio volgende maand net buiten Londen, een compleet nieuwe versie presenteren.
Het toestel zal worden gelanceerd in 2012 en de ontwikkelingskosten bedragen zo’n 6 tot 8 miljard euro. De naam A350 wordt dan wellicht gewijzigd in A370.
Of het voldoende is om de slag in de lucht met Boeing bij te houden, moet blijken. Singapore Airlines wacht in ieder geval niet langer. Nota bene de maatschappij die eind dit jaar als eerste met de A380 de lucht in gaat, besloot onlangs twintig Boeing 787’s te kopen. De order levert de Amerikanen 3,5 miljard euro op.
Airbus heeft flink de wind tegen. En daarmee het moederbedrijf EADS. Na het nieuws over de vertraging bij de A380 verloor EADS in één klap ruim een kwart van zijn beurswaarde, wat neerkomt op 5,5 miljard euro.
EADS-topman Noel Forgeard raakte vervolgens in opspraak omdat hij in maart opties had verzilverd met een winst van maar liefst 2,5 miljoen euro. Hij zegt dat hij toen nog niet wist van de vertragingen. „Een toevallige samenloop van omstandigheden.” De Franse beurswaakhond onderzoekt de zaak. De Franse regering, die een belang heeft in EADS, heeft zich in de kwestie gemengd en zal waarschijnlijk binnenkort maatregelen bekendmaken.