EU: Druivensoort op wijnetiket
BRUSSEL (ANP) - Om de verkoop van Europese wijn te bevorderen moet op etiketten voortaan de druivensoort, zoals chardonnay, merlot of shiraz, komen te staan.
Wijnboeren uit landen zoals Australië, Zuid-Afrika en Chili doen dat al, waardoor zij fors marktaandeel winnen ten opzichte van Europese concurrenten.Europees commissaris Fischer Boel (Landbouw) presenteerde donderdag plannen in die richting om de Europese wijnbouw een steuntje in de rug te geven.
De verkoop van wijn daalt in de Europese Unie over de hele linie. Alleen in Scandinavië, Groot-Brittannië en Ierland stijgt de verkoop, vooral omdat handelaren uit de nieuwe landen via een duidelijke marketing van druivensoorten nieuwe, minder geschoolde wijnliefhebbers weten aan te spreken.
Fischer Boel wil dat traditionele wijnlanden zoals Frankrijk, Italië en Portugal dezelfde kant opgaan. Momenteel produceren zij massale overschotten, die worden gedestilleerd voor industriële doeleinden en voor de productie van bijvoorbeeld cognac. Om de Europese wijnbouw overeind te houden hebben de wijnbouwers jaarlijks een steun van 1,3 miljard euro nodig, waarvan ongeveer 500 miljoen euro gaat naar de vernietiging van overschotten.
Fischer Boel presenteerde donderdag slechts een aanzet tot een discussie. Begin volgend jaar wil de Deense Eurocommissaris met concrete voorstellen komen. In Frankrijk stelde begin dit jaar een speciale regeringscommissaris, die de kwakkelende wijnsector uit het slop moet halen, ook al voor op etiketten de druivensoort prominent te vermelden. Dat stuitte toen op grote bezwaren.