Philips bindt de strijd aan met TomTom
AMSTERDAM - Philips stapt in de snelgroeiende markt van draagbare navigatiesystemen voor de auto. Het elektronicaconcern brengt in september zijn eerste model op de markt, een maand later volgen er nog twee.
De onderneming liet dit dinsdag weten. Philips volgt concurrent Sony, die dit jaar zijn eerste modellen introduceerde in reactie op de populariteit van de apparaten van TomTom en Garmin. Het Amsterdamse TomTom heeft in Europa meer dan de helft van de markt in handen.Volgens Philips past de verkoop van mobiele persoonlijke navigatiesystemen in de zogeheten Connected Planetvisie, volgens welke de consument overal en altijd toegang heeft tot informatie. De onderneming brengt zijn apparaten vooralsnog alleen in de Benelux, Frankrijk en Duitsland op de markt. Dit is een bewuste keuze, zo zei een woordvoerster van het concern. „We willen kijken hoe het loopt.”
De markt voor autonavigatie dreigt overspoeld te worden door aanbieders. Naast TomTom, Garmin en Sony produceren grote bedrijven zoals LG en Hewlett-Packard eigen navigatiesystemen. Samsung heeft er ook plannen voor.
Daarnaast zijn er minder bekende namen actief, zoals NavMan, Magellan en Mio. Volgens TomTom staat de markt nog in de kinderschoenen. Bestuursvoorzitter Harold Goddijn zei in februari dat nog maar 13 procent van de Europese auto’s een navigatiesysteem aan boord heeft.
De apparaten van Philips gaan tussen de 399 en de 599 euro kosten. De kaarten worden geleverd door Navteq, een voormalig dochterbedrijf. Het concern zegt zich van concurrenten te onderscheiden door een plat en licht apparaat aan te bieden. De woordvoerster wilde niets zeggen over de verwachtingen van Philips op de navigatiemarkt.
De omzet van TomTom is de afgelopen jaren geëxplodeerd, van 8 miljoen euro in 2002 naar 720 miljoen euro vorig jaar. Dit jaar wordt gerekend op 1,1 miljard tot 1,3 miljard euro. Op de beurs in Amsterdam zijn de koersen van TomTom en Philips dindagmorgen gedaald.