Automerken bouwen steeds vaker samen
AMSTERDAM (ANP) - Auto’s van verschillende merken komen steeds vaker uit dezelfde fabriek. Soms wijken ze alleen nog maar van elkaar af door bijvoorbeeld bumpers, lampen en het merklogo.
Zo worden de opvolger van de Ford Ka en de nieuwe Fiat 500 gebouwd in dezelfde Poolse fabriek. De vorig jaar gelanceerde Peugeot 107, Toyota Aygo en Citroën C1 worden in Tsjechië geproduceerd, de Fiat Sedici en de Suzuki SX4 lopen van eenzelfde productielijn in Hongarije.Samenwerking tussen autofabrikanten op zichzelf is niet nieuw. Gezamenlijke fabricage van componenten als onderstellen en motoren is al jaren gebruikelijk in de auto-industrie. Bedrijfsauto’s komen helemaal compleet van verschillende merken van dezelfde productielijn, zoals bij Volkswagen en Mercedes-Benz (Sprinter en LT) en bij Renault, Nissan en Opel (onder meer Master, Interstar en Movano).
Fiat en PSA (Peugeot en Citroën) bouwen hun bestelauto’s (Ducato, Boxer en Jumper) zelfs al sinds 1978 in een fabriek in Zuid-Italië. Vanwege het succes -het trio is marktleider in zijn segment in Europa- is het contract onlangs verlengd naar 2017.
Fiat loopt duidelijk voorop bij uitbreiding van -vergaande- samenwerking met collega’s. „Ontwerpen en ideeën delen met partners scheelt tijd en we krijgen toegang tot technologie en markten die anders niet beschikbaar zouden zijn”, aldus S. Marchionne, algemeen directeur van Fiat. „Destijds was dit gedurfd in de autowereld, nu is duidelijk dat we door de samenwerking met PSA sterker zijn geworden en daarom hebben we met meer internationale partners als Ford, Suzuki, het Indiase Tata en Severstal in Rusland, overeenkomsten voor gezamenlijke productie gesloten.”
Een woordvoerder van Fiat Auto Nederland: „Bij producent Severstal in Rusland bestaan plannen voor de productie van het model met de codenaam D200, een soort tegenhanger van de Dacia Logan. Deze goedkope auto is in eerste instantie bestemd voor Rusland en Turkije, maar in de toekomst mogelijk ook naar West-Europa.”
Verder start Fiat samen met PSA in 2008 in Turkije met de bouw van een kleine bestelauto als vervanger van de Citroen Jumpy, Peugeot Expert en Fiat Scudo.
Ook bij andere producenten is toenemende samenwerking de trend, zoals bij General Motors. Onder de paraplu van deze fabrikant valt een groot aantal merken die steeds vaker samen auto’s ontwikkelen en produceren. Zo is de Opel Antara, die nog dit jaar in Nederland komt, technisch en deels uiterlijk gelijk aan de Chevrolet Captiva die net is gelanceerd. Beide modellen worden geproduceerd bij GM Daewoo in Zuid-Korea, een producent die net als Opel en Chevrolet deel uitmaakt van General Motors.
Bij Saab en Cadillac (eveneens GM) tekent zich ook productiesynergie af: de nieuwe kleine Cadillac, de BLS, is op dezelfde leest geschoeid als de Saab 9-3. Alleen verschilt het uiterlijk bij deze modellen, hoewel ze in dezelfde fabriek worden gebouwd, nog wel sterk.
Eigen identiteit is bij deze exclusieve merken nog heel belangrijk, omdat kopers in deze segmenten zich graag willen onderscheiden en daar ook een beetje extra voor willen betalen.