Vloeiende lijnen in hoekige Cadillac
Het typisch Amerikaanse Cadillac behoort tot de oudste merken ter wereld. Toch stelt de positie van het merk buiten het eigen werelddeel maar weinig voor. En daar moet verandering in komen.
Cadillac heeft de laatste jaren hard gewerkt aan een familiegezicht en dit ten volle over het modellenprogramma uitgespreid. Maar met alleen een herkenbare uitstraling ben je er nog lang niet. We reden de compacte BLS die speciaal voor Europa is ontwikkeld.En alleen al het woord ”ontwikkeld” krijgen we een beetje moeilijk over de lippen. Want wat heeft men op het hoofdkantoor in Detroit bedacht? General Motors maakt in Europa verschillende sedanmodellen op dezelfde bodemgroep, zeg maar de Opel Vectra/Saab 9-3 familie. Waarom die niet gebruiken voor een 4,68 meter lange Amerikaan?
Trollhattan
Cadillac schat zijn kansen in het segment dat wordt gedomineerd door de BMW 3-serie, Mercedes C-klasse en Audi A4 bescheiden in. In een jaar of vier tot vijf denkt het merk zo’n 40.000 tot 50.000 exemplaren van de BLS te gaan afzetten, inclusief een nog te lanceren stationwagon. Dat is dus uiterst bescheiden en dat verklaart waarom de BLS vergaand een vertrouwde basis heeft. De auto wordt namelijk bij Saab in Trollhattan gemaakt en is onderhuids bijna identiek aan de 9-3.
Die indruk wekt de BLS in eerste oogopslag overigens niet. Dan trekt aan de voorkant het hoekige front met de forse grille en de hoge koplampen de aandacht. Ook de bumper vertoont deze strakke lijnen. Maar over de zijkant wordt het karakter van de Caddy stukken ’zachter’, met bolle spatschermen en een mooie, afgeronde daklijn. Achter keert de BLS weer op zijn Amerikaanse schreden terug, met ook hier zeer strak gesneden lichtunits en een vleugelvormig derde remlicht, gecombineerd met het Cadillacschild.
Maar als we met de wetenschap van zijn Zweedse herkomst nog eens goed naar de auto kijken, kunnen we met zekerheid stellen dat de volledige carrosseriestructuur van de 9-3 is overgenomen. Dat ziet men bijvoorbeeld aan de identieke daklijn en een belangrijk deel van de ruiten, maar ook aan de belijning van de portieren. Uiteraard is het plaatwerk wel afwijkend, inclusief bijvoorbeeld de portiergrepen. De Saablink is overigens helemaal niet negatief, integendeel, en waarom zou een noodleidend concern als General Motors het wiel zo nodig opnieuw moeten uitvinden?
Warme inrichting
De sleutel die de importeur in Breukelen overhandigt, is overigens op het logo na helemaal Saab, maar het contactslot zit gewoon naast de stuurkolom. Wie gezeten achter het stuur eens goed rondkijkt, ziet een fraaie inrichting waar keurige kunststoffen, houten en/of metaalkleurige accenten en eventueel leer elkaar aanvullen. Maar ook hier duikt het Saabgevoel op. De auto heeft bijvoorbeeld bekende stoelen, waarvan de hoofdsteunen ietwat over de rugleuning heen schuiven. Ook het stuur is identiek, uiteraard weer uitgezonderd het logo. Hetzelfde geldt voor de volledige onderzijde van het dashboard, de plafondbekleding inclusief de binnenverlichting, de portierkrukken, ja zelfs voor een belangrijk deel van de inrichting van de portierpanelen. En niet te vergeten voor het instrumentarium, dat overigens wel zijn eigen wijzerplaten heeft.
Maar nog steeds werken deze overeenkomsten alleen maar in het voordeel van de BLS. Het merk moet zelfs oppassen dat de Benjamin in de familie kwalitatief niet op een hoger niveau staat dan de duurdere modellen met hun overdaad aan harde Amerikaanse kunststoffen.
De Cadillac BLS heeft een warme inrichting door een goede afstemming van kleuren en materialen. De stoelen bieden een uitstekende zit en zijn in alle gewenste richtingen verstelbaar. Ook op lange ritten bieden ze meer dan voldoende comfort. De achterbank is voorzien van een uitklapbare middenarmsteun en biedt plaats aan twee tot eventueel drie volwassenen. De beenruimte is in orde, de hoofdruimte is normaal. Verder heeft de BLS-rijder met een bagagevolume van 425 liter weinig te klagen. En voor wie dat niet genoeg is, heeft de auto ook een in 60/40-verhouding neerklapbare rugleuning van de achterbank. Over het geheel genomen is de Cadillac BLS een Europese auto met een bescheiden Amerikaanse uitstraling.
Comfortabel
Met de komst van de BLS betreedt Cadillac voor het eerst het dieselsegment. Ook hier maakt men van een bekende component gebruik, de oorspronkelijk door Fiat ontwikkelde 1,9 liter common rail krachtbron die met zestien kleppen een vermogen levert van 150 pk. Belangrijker voor het karakter van de auto is het koppel van 320 Nm, dat tussen de 2000 en 2750 tr/min. volledig vlak loopt.
Standaard worden de voorwielen aangedreven via een handgeschakelde zesbak, terwijl een automaat met hetzelfde aantal overbrengingen als optie verkrijgbaar is (2900 euro). De zesbak laat zich exact bedienen en vooral in het begin is het even opletten dat de hoogste versnelling niet wordt vergeten. De motor is namelijk lekker stil, zodat de bestuurder niet door het geluid wordt aangespoord dit brandstofbesparende verzet te gebruiken. In de praktijk verbruikt de BLS 1 liter diesel op 13,3 kilometer en dat is niet meer dan normaal. De krachtige motor zet wel aan tot een vlotte rijstijl. Zo passeert men in slecht 9,5 seconden de 100 km/u, terwijl een top mogelijk is van 210 km/u.
Bij de importeur haasten ze zich om te zeggen dat de BLS ten opzichte van de Saab 9-3 wel een andere achteras heeft. Nou, daar zijn we van onder de indruk, maar dat neemt toch niet het Saabgevoel bij het rijden met de auto weg. Een ook hier weer is dat positief bedoeld. De BLS is een lekker comfortabele auto, maar dat beslist op een Europese manier. De carrosserie maakt geen overdadige rolbewegingen, duikt niet bij fors remmen en weet zich prima te gedragen op de veelvuldig voorkomende verkeersdrempels. En dat maakt de BLS een prima allrounder met een wat uitgesproken uitstraling.
De Cadillac BLS 1.9D start bij 37.650 euro en komt op 41.650 euro voor de Elegance-uitvoering inclusief gescheiden temperatuurregeling, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, mistlampen voor, regensensor, 17 inch lichtmetaal en StabiliTrak stabiliteitscontrolesysteem.
Cadillac BLS 1.9d Elegance
Waardering
- comfortabel weggedrag, behoorlijke binnenruimte, bijzondere uitstraling
- moet zich nog helemaal waarmaken, niet Amerikaans qua rijkarakter
Techniek
Cilinderinhoud: 1910 cc; maximumvermogen: 110 kW/150 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel 320 Nm bij 2000-2750 tpm; acceleratie 0 - 100 km/u: 9,5 seconden; topsnelheid: 210 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4680 mm; breedte: 1752 mm; hoogte 1471 mm; wielbasis: 2675 mm; gewicht: 1510 kilogram; inhoud bagageruimte: 425 liter; brandstoftank: 58 liter; Cadillac BLS 1.9D Elegance: 41.650 euro.
Alternatieven
Alfa Romeo 159 1.9 JTD 16V Distinctive: 36.950 euro
Auto met een fraaie, merkspecifieke vormgeving. Fijn rijdende, comfortabele sedan met een prettig veerkarakter. Dieselmotor gelijk aan de Cadillac, komt goed tot z’n recht.
Saab 9-3 1.9 TiD Vector: 39.490 euro
Vergaand identiek aan de Cadillac, comfortabel onderstel, goede prestaties, fijne combinatie van dieselmotor met automaat. Is prijstechnisch gunstiger dan zijn Amerikaanse evenknie.
Toyota Avensis 2.2 D-4D D-CAT Clean Power Executive: 35.935 euro
Aantrekkelijk alternatief van de meest luxueuze versie van deze in Engeland gebouwde sedan met een erkende topkwaliteit. Geweldige dieselmotor die niet alleen krachtig en snel is, maar ook zuinig en schoon.