„Maakindustrie heeft toekomst”
NIJKERK - Heeft de Nederlandse maakindustrie toekomst nu de concurrentie met landen als China en India moordend is? „Jazeker. Vergeet de overige productiefactoren uit de economieboeken: dit is de eeuw van het menselijk kapitaal. Ondernemers die investeren in vernuft winnen alles.”
Dat zei oud-staatssecretaris van Financiën en oud-minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Vermeend woensdag tijdens het door ict-dienstverlener Profuse georganiseerde congres ”Nederland of Slimmerland” in Nijkerk. Centraal stond de vraag of er nog perspectief is voor de maakindustie in een tijd waarin er meer en meer werk verdwijnt in de richting van opkomende economieën.Een uiterst actueel vraagstuk, aldus directeur Willem de Potter van het Veenendaalse Profuse, dat bedrijfssoftware van SSA Global verkoopt en implementeert in industrie, bouw, handel en installatiebranche. „Het lijkt er soms op dat Nederland is verworden tot een land met louter zorginstellingen en ambtenaren. Maar ik geloof dat juist de sectoren die wij als bedrijf bedienen de kurk zijn waar de Nederlandse samenleving op drijft.”
De sleutel voor de maakindustrie is volgens De Potter slimmer werken. Vermeend sloot zich daarbij aan. „Vergeet alle overige productiefactoren uit de economieboeken: dit is de eeuw van het menselijk kapitaal. Ondernemers die investeren in het vernuft van hun werknemers winnen alles.”
Zolang de ontwikkeling van producten en diensten maar hier plaatsheeft, mogen lagelonenlanden het uitvoerende werk doen, aldus Vermeend. „Uiteindelijk moeten wij het winnen met slimheid en durf.”
Als sprekend voorbeeld van overleven wees de oud-staatssecretaris op de weer florerende scheepsbouwsector. „Wij richten ons nu op kleine en ingewikkelde schepen. Daarop zit bovendien de hoogste marge. Laat China gerust de grote en simpele vaartuigen bouwen.”
Vermeend, tevens voorzitter van het stimuleringsplatform Nederland Breedbandland, ziet nog volop kansen in de implementatie van ict op sectoraal niveau. „Zo is er nog een wereld te winnen met een betere toepassing van ict in het onderwijs. Scholen lijken op dat gebied wel musea. De huidige jonge generatie bepaalt de vraag van de toekomst. Wie daar niet op inspeelt, telt niet meer mee. De echte economie speelt zich af in de digitale wereld.”
Volgens Walther Ploos van Amstel, hoogleraar logistiek aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda, is de kunst van het overleven het creëren van toegevoegde waarde. „Op melk zit geen marge, dat weten we allemaal. Maar wat dacht u van Breaker? Dat is yoghurt gemixt met zangzaad en jam. Te koop in zakjes waar je aan kunt lurken. Kosten: 1,85 euro. Dat is twaalf keer duurder dan gewone yoghurt.”
Denk slim, zoek combinaties, zo luidt het nieuwe adagium volgens Ploos van Amstel. „Mijn advies: zoek samenwerking met partners uit je productieketen. Waarde maak je niet alleen. In je uppie red je het gewoonweg niet in een globaliserende wereld.”