Binnenland

Lang leve de computerexamens

AMERSFOORT/HOEVELAKEN - Het is ongelijk verdeeld. Vmbo’ers ploeteren op hun examen Engels. Leraar en native speaker W. L. Banfield lacht: „Een eitje. De antwoorden zitten je aan te staren in de tekst.” Hij heeft makkelijk praten. „Ik voel me meer Brit dan Nederlander.”

Evert van Dijkhuizen
1 June 2006 10:11Gewijzigd op 14 November 2020 03:48

De achtste examendag, woensdag, begon voor het vmbo met geschiedenis. Dat was geen eitje. „Moeilijk, lang en veel beargumenteren”, reageren nogal wat leerlingen. Anthea Huizer van het Van Lodensteincollege in Hoevelaken schreef vier kantjes vol over politiek, de industrialisatie en het milieu. Ze heeft deze week nauwelijks geleerd. „Voor m’n toetsen wel. Dan weet je het toch?”Lerares C. J. Dannenberg reageert tevreden. „Een goed examen, evenwichtig. De vetgedrukte woorden uit de leerstof kwamen echt terug. Wel een aantal doordenkertjes in de vragen.” Dannenberg is optimistisch over het resultaat van haar leerlingen. „Het laatste tentamen is goed gemaakt. Ik heb het bewust streng nagekeken, zodat het examen niet zou tegenvallen.”

Havisten deden woensdagochtend economie 1, het zogeheten halve vak oftewel de simpele variant van economie 1, 2. Jenneke Geurtsen van de Van Lodenstein in Amersfoort: „Aan het eind heb ik zitten gokken. Ik heb wel goed gegokt, zegt iedereen.” Toos van Steenbergen is bang dat ze „alles verprutst” heeft.

Leraar A. M. van Helden snapt de zorg. „Nogal wat leerlingen met het profiel cultuur en maatschappij hebben economie 1. Ze zijn meestal niet zo wiskundig aangelegd en hebben moeite met het rekenwerk.” Toch is hij tevreden. „Afgelopen jaren kon je het met gezond verstand een eind redden, maar nu moest je echt geleerd hebben.”

Ook de lengte van het examen heeft zijn instemming. „Soms moet je leerlingen de pen uit de hand halen, omdat ze niet klaar zijn. Ik vind dat altijd jammer. Je moet hun de tijd geven om hun kennis te spuien. Dat kon dit keer zonder in tijdnood te komen.” Samengevat: „Een gekruid examen. Ik houd van Chinees eten, maar niet alle leerlingen zullen me dat nazeggen.”

Vwo’ers mochten zich woensdagochtend buigen over filosofie, maar dit examen werd op het Van Lodensteincollege niet afgenomen. De middag was voor het vwo gevuld met natuurkunde 1 en 1, 2. Ir. H. de Bruin vindt natuurkunde 1 „een mooi examen met leuke opgaven. Alle onderwerpen -energie, elektriciteit, gasdruk, fysische informatica- kwamen terug. Het was wel wat lang.”

Natuurkunde 1, 2 bestond voor een derde uit een computerexamen. Ir. J. Marchal werd daar niet vrolijk van. Vooral de vragen 21, 22 en 23 moeten het ontgelden. „Vreemd en niet waterdicht. Er werden leuke modellen gepresenteerd, maar vervolgens werd er niets over gevraagd. Sommige informatie was gewoon overbodig. Dit kan wel eens kritiek opleveren.”

Dinsdag bleek het computerexamen een riskante bezigheid. Bij één Lodensteiner liep het apparaat twee minuten voor het einde vast. Hij moest verkassen naar een andere machine, maar ook die weigerde. Uiteindelijk werd het probleem verholpen, maar het slachtoffer was wel een halfuur later klaar.

Havisten deden woensdagmiddag economie 1, 2. Bernard de Vree vond het makkelijk, „maar dan zal de beoordeling wel streng zijn.” Leonard op ’t Hof, terwijl hij deodorant uit zijn tas haalt: „Je kon veel uit de bronnen halen.” Leraar C. H. Oudijn: „Opgave vier was leuk. Een betoog schrijven over academicusbelasting.” Hij constateert de laatste jaren wel „een vervlakking” in het examen. „Ik mis complexe vraagstukken. Het zijn allemaal opgaven van een of twee punten.”

Vmbo’ers sloten de dag af met Engels. Niels Vlot: „Vooral de letter ging goed. Sorry, ik zit nog helemaal in het Engels. Ik bedoel de brief.” Het onderwerp was een beetje tricky: Vraag in een brief of je auditie mag doen als popster. „Zoiets stoot onze leerlingen een beetje af”, reageert leraar W. L. Banfield. „Maar als ze daar doorheen prikken, is zo’n opdracht goed te doen.”

Hij is vooral tevreden over Engels voor de kaderberoepsgerichte leerweg. Banfield, afkomstig uit het Britse Brighton, heeft het examen zelf gemaakt. Grijnzend: „Ik snap niet waar de leerlingen problemen mee hebben.”

Kijk voor meer examennieuws op Yord.nl.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer