Binnenland

Wiskundevragen soms bijna gênant

ROTTERDAM - „Het traditionele kostwinnersgezin maakt plaats voor het anderhalf-huishouden, waar twee personen gemiddeld anderhalve arbeidsplaats bezetten. Is daarmee het emancipatiebeleid van de overheid geslaagd? Beargumenteer je antwoord…”

L. Vogelaar
31 May 2006 12:07Gewijzigd op 14 November 2020 03:48
Examen wiskunde. Foto RD, Henk Visscher
Examen wiskunde. Foto RD, Henk Visscher

Volop actualiteit gisteren in het vwo-examen maatschappijleer. De opgave over de toenemende arbeidsparticipatie van vrouwen was de slotvraag. „Ik hoop dat de haast de leerlingen hier geen parten speelde”, zegt docent M. Boot. „De vraag is een weerspiegeling van het tijdsgewricht en is het waard om grondig beantwoord te worden.”Het examen was goed te doen, zegt de docent van locatie Guido de Brès in Rotterdam van het Wartburg College. „Sommige vragen zijn voor vwo’ers wel erg eenvoudig. Maar gemenigheidjes zaten er ook in.”

Jeanet Kranendonk en Marit van Putten hielden er „geen beroerd gevoel” aan over. „Het was best lang, dus je moest een antwoord direct weten en gaan schrijven.”

Robert de Ruiter is er negatiever over. „Veel te veel toepassing; laat ze eens gewoon wat definities vragen”, brandt hij los. „Hier baal ik van. Je zit alles goed te leren en vervolgens wordt er heel weinig over gevraagd.” Marit: „In ons boek ging het bijna niet over de EU; in het examen heel veel.”

De examenmakers informeerden naar de drie benaderingswijzen van maatschappijleer. „Nooit van gehoord”, zeggen drie dames als ze de immense gymzaal uitkomen. „Ze wisten dat er zo’n vraag aan zat te komen; wie deze vier punten mist, is een oen”, vindt hun leraar echter.

Zonder bril, met zijn hoofd dicht bij de grond, zoekt Rien Stolk naar een minuscuul schroefje. Tussen zand en kruimels is het onvindbaar. „Gelukkig hield m’n bril het tijdens de examens.” Het havo-examen natuurkunde ging „wel aardig”, dacht hij. „’t Was echt natuurkunde, dat zegt genoeg.” Ook andere leerlingen vonden het moeilijk. „De proeftoetsen waren veel makkelijker”, verzucht Nelleke Stigter.

De reacties van de leerlingen waren heel verschillend, constateert docent H. P. Kooijman. Er zat een lastig diagram in, signaleerde hij. „En elektriciteit was wel erg nadrukkelijk aanwezig.”

Energie hadden de vmbo’ers gisteren ook genoeg nodig. Het examen Frans „was echt zweten”, vindt Christianne Slabbekoorn. Claudia Elderkamp vond het nogal meevallen. Beide meningen zijn niet ongegrond, blijkt uit de reactie van leraar J. A. Wolting. „De korte teksten zijn vaak vrij makkelijk; met Nederlandse vragen. De lange teksten, met de vragen in het Frans, ervaren de leerlingen vaak als moeilijker. Vergeleken met vorig jaar was het een eenduidiger, minder ingewikkeld examen.”

Dezelfde trend bij wiskunde: „Goed te doen. Ik miste de echt moeilijke sommen die er vorig jaar soms in zaten”, zegt docent J. Poortvliet. Wiskunde B1 was voor de vwo’ers ook niet onoverkomelijk, stelt zijn collega A. M. van Steensel. „Bij sommige vragen is het bijna gênant er zes jaar wiskunde voor gehad te hebben. Dan hoefden ze bijvoorbeeld alleen maar een aantal streepjes te tellen.” Van Steensel geeft al 42 jaar wiskunde. „Het niveau is wel gedaald.”

„Redelijk te doen” is ook het oordeel van leraar W. T. de Bruin over het wiskunde B1, 2-examen. „Ik zag wel dat de hyperbool erin zat. Die is bij de meeste leerlingen niet favoriet.”

Bij het LAKS regende het gisteren klachten over het havo-examen aardrijkskunde. Veel leerlingen vonden de vragen erg moeilijk of hadden de verkeerde druk van de Bosatlas bij zich.

Op de Guido viel het nogal mee. Cees, Rien, Arco, Matthitja en Joyceliene vonden het examen nogal lastig, met name ook het zelf opzoeken van de juiste kaarten en statistieken, Elisabeth „weet het gewoon niet”, volgens Marit en Anja was het best te doen. „De opgaven over de politiek waren redelijk goed te doen; natuur en milieu is voor de meeste leerlingen wat moeilijker”, zegt docent P. Schipaanboord. „Bij de laatste vraag hebben nogal wat leerlingen helemaal niets ingevuld.”

Teleurstellend vond Schipaanboord het dat het Nederlandse landschap dit jaar niet aan de orde kwam, terwijl dat een belangrijk onderdeel van de leerstof is.

Kijk voor meer examennieuws op Yord.nl.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer