Binnenland

Minder gevaarlijke treinen door Rijssen

RIJSSEN - Het aantal goederentreinen dat over de lijn Deventer-Oldenzaal rijdt, neemt op de middellange termijn af met twintig per dag. Dat is het gevolg van de ingebruikname van de Betuwelijn per 1 januari volgend jaar.

Van onze correspondent
26 May 2006 10:22Gewijzigd op 14 November 2020 03:47

Dat blijkt uit de schriftelijke vragen van de SGP-fractie Rijssen-Holten voor de raadsvergadering van maandag.Aanleiding van de vragen is de komst van de extra Belgische goederennachttrein waartegen de gemeenten langs de spoorlijn actie willen ondernemen. De SGP vindt dat de informatie over de komende treinoverlast die wethouder Stegeman (CDA) heeft toegezegd te lang op zich laat wachten.

Fractiesecretaris J. Slagman stelt dat zijn fractie de kwestie al vele keren ter tafel heeft gebracht in raads- en commissievergaderingen. „Stegeman gaat pas 8 juni met zijn collega’s om de tafel zitten voor overleg over de extra Belgische nachttrein, maar die rijdt dan al elf dagen over de spoorlijn. Dat duurt ons allemaal te lang en daarom zijn we zelf op zoek gegaan naar meer gegevens.”

Daaruit blijkt dat de extra overlast van korte duur is. Als de Betuwelijn met ingang van volgend jaar opengaat, neemt het aantal treinen met twintig per dag af. Slagman: „Goederentreinen vanuit Rotterdam zullen dan via Zevenaar het land verlaten.”

Ook zullen met het openstellen van de Betuwelijn er geen goederentreinen met gevaarlijke stoffen meer rijden over de lijn Deventer-Oldenzaal. „Als je over deze informatie beschikt, moet je onze burgers die aan de spoorlijn wonen niet langer in spanning laten zitten,” aldus Slagman. Daarom hebben we daarover vragen ingediend voor de raadsvergadering van maandagavond. De wethouder hoeft onze gegevens alleen maar na te trekken en we zijn er wat dit betreft uit.”

De goederentrein met onderdelen voor de Volvofabrieken reed eerder altijd over de enkelspoorlijn Zutphen-Oldenzaal via Goor-Delden. Door protesten tegen de overlast in Goor zag staatssecretaris Van Geel van Milieu zich gedwongen de trein over het dubbelspoor Deventer-Oldenzaal te laten rijden. ProRail moet hieraan voldoen op straffe van een dwangsom van 2000 euro per week.

In het dienstrooster voor het traject Deventer-Oldenzaal is plaats voor vier goederentreinen extra per uur gedurende de nachtelijke uren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer