Bescheiden bierbuik voor nieuwe Peugeot
Waar het vroeger duidelijk was tot welke klasse een auto behoorde, tegenwoordig is het aanbod zo uitgebreid dat traditionele en nieuwe segmenten elkaar overlappen. De kleine auto wordt groot, want een lengte van 4 meter lijkt inmiddels de norm. En als marktaanvoerder grijpt Peugeot de kans om nu de ’grote’ 207 ten tonele te brengen.
Spreken we in de jaren tachtig bij een auto met een lengte van 4 meter over een middenklasser, zo’n twintig jaar later is het niet meer dan „compact.” Bij Peugeot werd de 205 opgevolgd door de 206, die op zijn beurt weer plaatsmaakt voor de 207. Alhoewel, de carrière van de 206 is voorlopig nog niet voorbij.De nieuwe 207 is niet alleen lang, maar ook breed en heeft een volwassen hoogte. Het is daarom even goed opletten of het wel de nieuwe 207 is, of dat men oog in oog staat met de grotere 307. Qua styling zijn het absoluut broertjes, met ver doorgetrokken koplampen, een enorme luchtinlaat in de voorbumper, enigszins aangezette spatbordranden en in het profiel een sterk oplopende onderkant van de achterste zijruit.
Maar er is ook verschil. Zo loopt er bij de 207 een brede, zwarte stootrand over het front en hangt de omlijsting van het logo hier als een bescheiden bierbuikje overheen. Hierbij horen ook de kleine ronde mistlampen die in de rand van de bumper zijn opgenomen. Dat is een detail bekend van de 307, maar de beschaving van de middenklasser wordt bij de 207 bruusk verbroken door een wat ordinaire, dikke chroomrand. Overigens kent Peugeot ook een tweede front bij de 207, zonder bierbuik en met mistlampen zonder chroom helemaal in de bumper.
Led-achterlichten
Een detail dat aan de buitenkant, maar ook vanaf de bestuurdersstoel opvalt, zijn de buitenspiegels. Die zijn ten eerste erg fors van formaat en lopen naar buiten sterk af. Zo lijkt het alsof ze constant verkeerd afgesteld staan. De 207 is een van de eerste auto’s met buitenspiegels volgens de nieuwe Europese norm. Daarin wordt gesteld dat vooral kinderen zich rond de achterhoeken van de auto bevinden, en de spiegels van de 207 zorgen voor een beter zicht. Dat verklaart deze typische vorm.
De achterkant van de 207 is vooral door de nieuwe Led-achterlichten niet helemaal wat we van Peugeot gewend zijn. Maar gelukkig herinneren logo en typeplaatje aan de herkomst. De uitsnede van de achterklep in de bumper is niet overdreven groot. Maar de opening van de achterklep is wel breed genoeg, zodat het behoorlijke bagagevolume van 310 liter gemakkelijk te bereiken is. Daarin vinden we al meteen het effect van de grotere afmetingen en dat zet zich verder in het interieur door. De eerste indruk die het geheel maakt is keurig, ook in deze sportief bedoelde XS Première-uitvoering.
Donkergrijs en zwart worden afgewisseld met donkerblauw in de bekleding en diverse metaalkleurige accenten op het dashboard. De 207 heeft behoorlijk grote stoelen die een prima ondersteuning bieden en heel prettig met een goed geplaatste hendel in hoogte aan te passen zijn. Ook het stuur kan in hoogte en diepte van stand veranderen. Met niet al te lange passagiers voorin is het achterin goed uit te houden. De voorstoelen komen weer keurig in de afgestelde stand terug, maar wie met grote regelmaat van de achterbank gebruik maakt, doet er verstandig aan een vijfdeurs 207 te kopen.
Parfumeur
De beschaving van de 207 wordt voorgezet in het ontwerp van het dashboard. Drie klokken, in dit geval met witte wijzerplaat en met ook hier weer een net te overdreven chroomrand, geven informatie over snelheid, toerental, brandstofvoorraad en motortemperatuur. De bediening van ruiten en spiegels vindt plaats vanaf het portierpaneel en los van de bekende stuurstengels zijn alle andere knoppen op de middenconsole geplaatst.
De XS Première heeft climate control met een gescheiden temperatuurinstelling voor de linker- en rechterhelft van het interieur. De randen van de middenconsole en de ventilatieroosters zijn metaalkleurig afgewerkt. Verder is het stuur met leer overtrokken en zijn er her en der verspreid de nodige opbergvakken. Het dashboardkastje kent een uitgebreide vakverdeling.
Typisch Frans is de parfumeur. Peugeot levert verschillende buisjes met luchtverfrisser, die in een handomdraai in de luchtstroom van het ventilatiesysteem kunnen worden aangebracht om het interieur naar bijvoorbeeld mint of frisse voorjaarsbloemen te laten ruiken. Overigens heeft nog niemand bij Peugeot gedacht aan een ”nieuwe autogeur”.
Frans comfort
De 207 staat nog aan het begin van zijn carrière en met een relatief beperkte motorkeuze. In afwachting van de 75 pk sterke 1,4 liter achtklepper is de zestienklepper op dit moment de instapper. Het is een bekende viercilinder die met 90 pk en een koppel van 133 Nm prima op z’n plaats is in de nieuwe Peugeot. Met een gewicht van 1114 kg weet de motor goed raad. Hij zorgt voor een top van 180 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 12,7 seconden. Wie het motortoerental binnen de perken houdt, zal merken dat de 207 lekker rustig is. Ook het verbruik van 1 op 12,5 is volgens verwachting.
Over het geheel genomen maakt de auto een erg volwassen indruk, niet vreemd natuurlijk, gezien zijn afmetingen. De 207 heeft een forse wielbasis en dat heeft meestal een positieve invloed op het comfort. Tja, en dan is het maar net wat men onder comfort verstaat. Wie ouderwets Frans comfort bedoelt, komt wat bedrogen uit. Vooral op kleine oneffenheden is de 207 behoorlijk stug, terwijl juist grote kuilen en hobbels met kinderlijk gemak worden genomen. Het went natuurlijk wel en brengt bij hogere snelheden een uitstekende stabiliteit mee.
De 207 krijgt het niet voor elkaar de 206 te doen vergeten, maar het leidt geen twijfel dat de miljoenen trouwe 206-rijders vroeg of laat zullen overstappen op deze nieuweling.
Peugeot is marktleider en kan het zich permitteren de prijs aan te geven. De XS Première met 1.4 motor komt op 17.990 euro en dat is niet echt goedkoop. Instappen kan vanaf 13.990 euro en ook daarmee zit de 207 boven de concurrentie.
Peugeot 207 XS Première 1.4 16V
Waardering
- binnenruimte, volwassen rijgevoel, doordacht concept
- stugge vering, brede achterstijl beperkt zicht
Techniek
Cilinderinhoud: 1360 cc; maximumvermogen: 65 kW/90 pk bij 5250 tpm; maximumkoppel 133 Nm bij 3250 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 12,7 seconden; topsnelheid: 180 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4030 mm; breedte: 1748 mm; hoogte 1470 mm; wielbasis: 2540 mm: gewicht: 1114 kilogram; inhoud bagageruimte: 310-1195 liter; brandstoftank: 50 liter; Peugeot 207 XS Première 1.4 16V: 17.990 euro.
Alternatieven
Fiat Punto 1.4 16V Emotion: 16.595 euro
Eveneens compacte auto van de nieuwste generatie met veel binnenruimte en grappige designdetails. Helaas nog beperkt programma aan benzinemotoren. Uitstekende afwerking.
Ford Fiesta 1.6 16V Sport: 17.795 euro
Ruime, compacte auto met een uitstekend afgestemd onderstel. Gunstig van prijs ten opzichte van de nieuwkomers. Heeft dezelfde diesels als de Peugeot 207. Helaas is de uitstraling wat neutraal.
Renault Clio 1.4 16V 100 Privilège: 17.395 euro
Gaat gelijk op met de 207. Veel binnenruimte, fraaie kleurstellingen en ruime keuze aan motoren en uitrustingsniveaus. Gunstige prijsstelling. Is net als de 207 wat stugger geveerd dan men van een Franse auto zou verwachten.