Goedkoop merkartikel moeilijker te krijgen
Het wordt voor de consument moeilijker goedkope merkartikelen in de winkel te vinden. Broekenfabrikant Levi Strauss heeft met succes bij het Europese Hof van Justitie de verkoop van zijn producten tegen gereduceerde prijzen aangevochten. Een Engelse supermarktketen had daarvoor een speciale constructie bedacht.
Tesco, de grootste keten in Groot-Brittannië, kocht merkartikelen buiten de EU goedkoop in en legde ze tegen gereduceerde prijzen in de Unie in de schappen. Na inkoop werden de identificatienummers verwijderd, waardoor de herkomst onduidelijk was. Volgens het hof in Luxemburg mag dat alleen als de eigenaar van het merk daarvoor goedkeuring heeft verleend.
Volgens de Europese consumentenorganisatie BEUC heeft die uitspraak negatieve gevolgen voor de consument, omdat alleen de eigenaars van merken extra bescherming wordt geboden. „Het merkenrecht is opgezet om consument én merk te beschermen tegen bedrog en namaak. Nu wordt het alleen gebruikt om de privileges van de merken te beschermen", aldus een woordvoerster. De Britse socialistische europarlementariër Whitehead sprak over een zware klap voor consumenten die goederen willen kopen tegen de voordeligste prijs in de EU.
Cosmetica
Wanneer een merkeigenaar niet reageert, kan daaruit niet worden afgeleid dat hij stilzwijgend toestemt, oordeelde het hof. Door de uitspraak wordt het moeilijker producten vanbuiten de Europese Unie te importeren zonder uitdrukkelijke toestemming van de merkhouder, wat tot dusver op grote schaal gebeurde. Het hof wil dat het verbod geldt voor de gehele Europese Unie plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.
Cosmeticaproducent Davidoff kaartte met Levi Strauss voor zijn eigen producten de zaak in Luxemburg aan. Het hof is meer dan drie jaar met het bezwaar bezig geweest.