Economie

Prijzenslag op vrachtwagenmarkt

De vrachtwagenproducenten in Europa zijn op het ogenblik in een prijzenslag verwikkeld die sommige fabrikanten teveel dreigt te worden. Kortingen op de catalogusprijs van 30 tot 50 procent zijn eerder regel dan uitzondering. Concerns als Mercedes, MAN, Volvo, Scania, Iveco, Renault en Daf schroeven hun prijzen constant omlaag om hun marktaandelen te behouden.

DPA
11 July 2002 16:20Gewijzigd op 13 November 2020 23:41

Enkele producenten hebben vrijwel geen lucht meer. Er komen dan ook signalen uit de markt dat de strijd om het marktaandeel via de prijs zijn langste tijd heeft gehad.

Dit heeft heeft Bernd Gottschalk, voorzitter van het verbond van Duitse autofabrikanten (VDA), donderdag gezegd. Volgens Gottschalk zijn ook de afnemers niet gebaat bij een prijzenslag die leidt tot verdwijning van enkele aanbieders op de vrachtwagenmarkt.

De afgelopen jaren is de concurrentiestrijd verhevigd door minder vraag, overcapaciteit en de machtspositie van grote klanten. Een eerste aanzet tot verbetering van de situatie is volgens Gottschalk al gegeven door te beginnen de capaciteit aan de vraag aan te passen.

In de zeven jaar tot 2000 is de vraag constant gegroeid. Daarna ging het bergafwaarts. Voor dit jaar houdt het VDA het voor West-Europa op een mogelijke afzet van 288.000 zware bedrijfswagens. Dat is 12 procent minder dan vorig jaar.

Voor de middellange termijn hebben de truckfabrikanten hun blik naar het oosten gewend. De komende uitbreiding van de Europese Unie biedt mogelijkheden. Het VDA ziet in de periode tot 2010 in het oosten de vraag met 50 procent groeien. Bij zware vrachtwagens kan de groei zelfs op 65 procent uitkomen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer