Unilever verkoopt schoonmaakdochter
Unilever verkoopt zijn dochterbedrijf in schoonmaakmiddelen DiverseyLever voor 1,75 miljard euro (3,85 miljard gulden) aan het Amerikaanse Johnson Wax Professional. Dat heeft het concern gisteren laten weten.
Unilever zal een belang van eenderde nemen in de samengevoegde onderneming. Bij DiverseyLever werken wereldwijd 11.000 mensen in 49 fabrieken. Het bedrijf is in Europa en Latijns-Amerika marktleider in reinigings- en hygiënemiddelen en diensten voor professionele klanten, zoals hotels en wasserijen. In de twaalf maanden tot juni 2001 bedroeg de omzet 1,65 miljard euro. Johnson Wax telt 3800 medewerkers en is vooral in Noord-Amerika en Japan sterk vertegenwoordigd.
Unilever ontvangt van Johnson Wax 1,1 miljard euro in contanten, een schuldbewijs van 310 miljoen euro en het bedrijf krijgt ter waarde van ongeveer 330 miljoen euro een belang in de nieuwe combinatie. Voorzitter A. Burgmans van Unilever noemt de verkoop een „uitstekende strategische stap." Het concern concentreert geld, medewerkers en innovatie op een beperkter aantal leidende consumentenmerken.
Behalve deze concentratie kan de voedings- en schoonmaakgigant het geld ook goed gebruiken gezien de enorme rentelasten en afschrijving goodwill die op de balans drukken na de grote overnames van vorig jaar. Toen trok Unilever 28 miljard dollar uit voor de aankoop van branchegenoot Bestfoods (onder andere Knorr), ijsmaker Ben & Jerry’s en SlimFast (dieetvoeding). Alleen al in het derde kwartaal van dit jaar was het Brits-Nederlandse concern 785 miljoen euro aan rentelasten en goodwill kwijt.
Chinese beurs
Unilever wordt waarschijnlijk de eerste buitenlandse onderneming die een notering krijgt op een effectenbeurs in China, zo heeft de Engelstalige krant China Daily gisteren gemeld. Het concern is een van de acht buitenlandse ondernemingen die een notering aan de beurzen van Sjanghai en Shenzhen hebben aangevraagd. De meeste daarvan zijn gevestigd in Taiwan en Hongkong.