Gamesmarkt weer flink in de lift
ZANDVOORT (ANP) - Na een jaar waarin de verkoop van computerspellen stagneerde en een aantal gerenommeerde gameproducenten in de rode cijfers belandde, laat het eerste kwartaal van 2006 weer een fikse stijging in de omzet zien.
Het GfK voorspelt zelfs dat eind van dit jaar de gamesmarkt in Nederland die van de muziek zal overtreffen.Over ruim een week barst in Los Angeles weer de grootste gamesbeurs ter wereld los. De Electronic Entertainment Expo (E3) is een belangrijke, jaarlijkse graadmeter voor het klimaat waarin de gamesindustrie zich bevindt. Ditmaal wordt vooral uitgekeken naar de presentatie van PlayStation 3, Sony’s nieuwe gameconsole die eind 2006 op de markt moet verschijnen.
Het zijn namelijk keer op keer weer de introducties van nieuwe spelcomputers die de verkoop van de games moeten stimuleren. Vorig jaar eindigde voor veel softwareproducenten in mineur, maar omdat op de valreep de PlayStation Portable (PSP), Nintendo DS en Xbox 360 werden gelanceerd, plukken de ontwikkelaars en distributeurs daar nu de vruchten van.
Zo ook in Nederland. De markt voor pc-games is sterk afhankelijk van een klein aantal toptitels, want het segment daaronder is onderhevig aan een sterke prijserosie. De consolemarkt laat daarentegen een veel grotere groei in omzet zien. Laurens van den Oever van GfK Marketing Services presenteerde dinsdag in Zandvoort ter ere van de 25e verjaardag van Pac-Man de cijfers over het eerste kwartaal van 2006.
De organisatie, die in zo’n 4000 winkels in Nederland de verkopen registreert, geeft aan dat er in de eerste drie maanden 2 miljoen stuks (games en hardware) over de toonbank zijn gegaan. Dat is een stijging van 19 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2005. Deze verkopen zijn goed voor een omzet van 68 miljoen euro, een stijging van 21 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Hoewel er in het eerste kwartaal 10 procent meer pc-spellen zijn verkocht, leverde dit een kleine daling in de omzet op: min 3 procent naar 13,6 miljoen euro. De portable consolemarkt daarentegen, laat een spectaculaire stijging zien. Portable games (o.a. PSP en DS) groeiden met 115 procent naar een omzet van 5,9 miljoen euro.
De console thuismarkt (PlayStation 2 en Xbox 360) maakte een stijging van 24 procent in afzet door naar 776.300 stuks, met de kleine marges op vooral de hardware betekent dit een lichte stijging in omzet van 2 procent naar 23,5 miljoen over het eerste kwartaal.
Volgens Van den Oever is het duidelijk dat Nederland een uitermate goed gamesjaar tegemoet gaat. Met dank aan het succes van de nieuwe spelcomputers. Hij voorspelt dat consolegames een belangrijke stimulans zullen betekenen bij de promotie en verkoop van HDTV’s. Opvallend is vooral dat de GfK verwacht dat eind 2006 de gamesmarkt in Nederland groter zal zijn dan de muziekindustrie.
Hierbij moet worden aangetekend dat in deze prognose wel de spelcomputers, games, cd’s en downloads, maar niet de cd- en mp3-spelers worden meegenomen.