Vermarkting onderwijs niet goed voor kwaliteit
Begin deze maand zal de Tweede Kamer zich uitspreken over de onderwijshervormingsplannen van staatssecretaris Rutte, de beruchte leerrechten. Arno Lammeretz en Jonathan Mijs maken zich grote zorgen over deze plannen.
Er waait een nieuwe wind door het hoger onderwijs. Een wind waar wij niet altijd even blij mee zijn. Het hoger onderwijs wordt steeds meer gezien als een markt waar de student de klant is en de docent de verkoper. Wij zien de relatie tussen studenten en docenten echter heel anders. Docenten moeten geen kennis verkopen, maar inspirerend onderwijs geven. Studenten kopen geen kennis, maar zijn actief in een kennisinstelling: zij studeren en werken samen met docenten aan de ontwikkeling van nieuwe kennis.Misschien lijken deze opvattingen op hetzelfde neer te komen, maar niets is minder waar. Als het hoger onderwijs bestaat uit een verzameling van kenniswinkels, dan is de conclusie snel getrokken. Zodra de consument het product immers niet aanstaat, gaat hij naar een andere winkel toe. De kenniswinkels zijn voor hun voortbestaan afhankelijk van het aantal klanten dat zij binnenhalen. Met het vertrek van de consument verliest de kenniswinkel een potentiële bron van inkomsten.
Reeds binnengehaalde klanten zullen niet snel afhaken; daarvoor zijn de belangen te groot. Welke student staat er immers te springen om over te stappen naar een nieuwe universiteit of hogeschool, door deze overstap studievertraging op te lopen en opnieuw op zoek te moeten naar een kamer en een sociaal netwerk?
Universiteiten en hogescholen doen er daarom goed aan om hun pr in te stellen op het binnenhalen van zo veel mogelijk studenten. In de praktijk betekent dit dat potentiële studenten worden getrokken met glossy folders en mooie gadgets. De onderwijsinhoudelijke kant van het verhaal wordt naar de achtergrond gedreven of verpakt in mooie oneliners die ver afstaan van de realiteit.
Ruimte
Onvermijdelijk brengt dit een verschuiving van financiële middelen met zich mee, waardoor er minder geld beschikbaar is voor de primaire taak van het bieden van onderwijs. Daarnaast zullen bestuurders van instellingen een sterke neiging voelen om interne kritiek te smoren. Op de Radboud Universiteit Nijmegen werd reeds de digitale universiteitskrant ontoegankelijk gemaakt voor buitenstaanders. Bij Hogeschool Inholland werd kritiek van de studenten op de onderwijsinstelling niet gewaardeerd. Dit staat haaks op een onderwijsinstelling waar docent en student samen het onderwijs maken.
Wij geloven niet dat de vermarkting een kwaliteitsimpuls geeft aan het onderwijs. Wij willen dat er weer ruimte wordt gegeven aan docenten om inspirerend onderwijs te geven. Wij vragen ruimte voor studenten en docenten om samen te werken aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Kortom: wij willen een einde aan het commerciële denken in het hoger onderwijs waarbij concurrentie prioriteit krijgt boven kleinschalig, efficiënt en inspirerend onderwijs met goede kwaliteit.
Het leerrechtensysteem zal niet de gewenste kwaliteitsimpuls geven. Laten we dus ophouden met het creëren van schijnoplossingen en op zoek gaan naar een beleid dat wél de broodnodige stimulans geeft aan het hoger onderwijs.
De auteurs zijn respectievelijk landelijk bestuurder bij Abvakabo FNV en voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb).