„Digitale tachograaf geeft extra gedoe”
ZOETERMEER - De digitale tachograaf zoals die met ingang van maandag verplicht is in nieuwe vrachtwagens, bezorgt de transportsector meer kopzorgen dan opluchting, aldus verladersorganisatie EVO.
Vanaf maandag moeten nieuwe vrachtauto’s rondrijden met een digitale tachograaf. Hiermee verandert de manier van registratie van rij- en rusttijden. Werd voorheen gebruik gemaakt van kartonnen tachograafschijven, in de nieuwe tachograaf zit een bestuurderskaart met chip. De aanvankelijke gedachte hierachter was dat deze methode het de ondernemer gemakkelijker moest maken. EVO constateert echter dat het nieuwe apparaat het bedrijfsleven meer werk bezorgt in plaats van minder. „Hoewel het kabinet de invoering van de digitale tachograaf richting Tweede Kamer opvoert als een lastenverlichting, kost de nieuwe methode bedrijven veel tijd en geld”, aldus de EVO zondag.Bij de gewone (analoge) tachograaf dient het bedrijf ervoor te zorgen dat een chauffeur voldoende lege tachograafschijven heeft. Over een periode van vijf jaar komt dit neer op ruim 60 euro en een spijker in de muur om de schijven aan op te hangen. Daarnaast moet het bedrijf zorgen voor een goedwerkende tachograaf, die om de twee jaar geijkt moet worden voor 200 euro per keer.
De kosten voor de digitale variant bestaan uit een bestuurderskaart voor 69 euro per vijf jaar. Het vervelende hierbij is, aldus de EVO, dat de bestuurderskaart persoonlijk is, terwijl de tachograafschijven door iedereen gebruikt kunnen worden. Dus moeten invalchauffeurs en planners die slechts enkele keren per jaar invallen ook 69 euro neertellen, waar voorheen een kwartje aan schijven volstond.
Daarnaast moet het bedrijf ook zorgen voor bedrijfskaarten van 69 euro per stuk, voor uitleesapparatuur van 250 euro en software voor op het bedrijf die 500 euro kost. „Daarbij moet de gemiddelde ondernemer ook nog eens 200 euro per twee jaar optellen voor het ijken van de tachograaf.”
Ook zijn bedrijven meer tijd kwijt met het uitlezen van de ritgegevens. Per jaar kost dit een chauffeur acht uur de tijd en per voertuig twee uur. En vervolgens moeten deze gegevens weer overgebracht worden naar de bedrijfsadministratie. Ook moet de ondernemer ervoor zorgen dat zijn chauffeur alle gegevens, schijven, printjes en werkgeversverklaringen over de voorgaande 15 dagen bij zich heeft. Vanaf 2008 wordt dit zelfs de voorgaande 28 dagen.