Kabinet: A6 en A9 door tunnelweg verbinden
DEN HAAG - De snelwegen A6 en A9 worden onderling verbonden door een ondertunnelde rijksweg. Met dit plan willen de bewindslieden Peijs van Verkeer en Dekker van VROM schade aan natuurgebieden als het Naardermeer en het Gein voorkomen.
Het kabinet heeft nog geen definitief besluit genomen over de nieuwe rijksweg, die een rechtstreekse verbinding tussen Almere en Schiphol mogelijk maakt. Dat zal waarschijnlijk pas in juni gebeuren.Hoe lang de tunnel moet worden, is nog niet bekend. Het is evenmin duidelijk hoeveel geld de aanleg gaat kosten. Het Centraal Planbureau (CPB) raamt de kosten op ongeveer 4,5 miljard euro. „Een krankzinnig hoog bedrag”, vindt woordvoerder J. van ’t Hek van het Platform tegen A6-A9. De nieuwe snelweg zal de bereikbaarheid van Almere ook niet vergroten, stelt hij. Binnen de kortste keren zullen volgens hem de toevoerwegen naar de nieuwe rijksweg dichtslibben en nieuwe files ontstaan.
GroenLinks, SP en D66 zijn tegen de plannen. CDA’er Van Hijum daarentegen kan zich goed vinden in de plannen van Peijs en Dekker. Een tunnel is „onontkoombaar”, stelt hij. De alternatieven voor de tunnel -de A6 en A9 verbreden en de A9 overkappen bij Amsterdam Zuidoost- zijn volgens de bewindslieden te duur.
De aanleg van een nieuwe snelweg die de A6 en de A9 verbindt, zou de Nederlandse economie een belangrijke impuls kunnen geven, stelt het Ruimtelijk Planbureau (RPB) in zijn donderdag verschenen rapport ”Wegen naar economische groei”. Het RPB schrijft dat de economie zeer gebaat zou zijn bij een beter wegennet in en om de grote steden, en dan met name rond Amsterdam. „De versterking van Amsterdam is cruciaal voor Nederland”, zei RPB-directeur W. Derksen gisteren in een toelichting. De samenballing en de variatie van bedrijven rond de hoofdstad speelt daarbij volgens hem een rol.
Over langere afstanden zijn het de wegen naar Amsterdam en Utrecht die van belang zijn voor de economie. Het gaat om de A6, de A27 vanuit de Flevopolder naar Amsterdam en Utrecht, de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, de A4 tussen Amsterdam en Leiden en de A12 van Ede tot Utrecht.
Voor het goederenverkeer worden lange afstanden en het hoofdwegennet steeds belangrijker. Het gaat vooral om verbindingen vanuit het oosten en zuidoosten naar de Randstad, maar ook de A1 Deventer-Amersfoort leent zich voor extra investeringen. Het RPB noemt dat opvallend. Deze verbinding ontbreekt vaak in infraplannen. Het kabinet wil vooral aandacht geven aan de zogeheten Triple A-verbindingen A2, A4 en A12. Het Ruimtelijk Planbureau vindt dat maar gedeeltelijk terecht. „Die keuze is gewoon nattevingerwerk”, aldus Derksen.