Boeings ‘droomtoestel’ niet populair
AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse en Europese luchtvaartmaatschappijen lopen nog niet echt warm voor de nieuwe 787-Dreamliner van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing. Ook trouwe afnemer KLM kijkt vooralsnog de kat uit de boom. „Maar we volgen de ontwikkeling met interesse”, aldus een woordvoerder van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij.
Boeing heeft hoge verwachtingen van het „revolutionaire” toestel, waarvan de eerste volgend jaar de lucht in gaan. De komende decennia verwacht de vliegtuigbouwer meer dan de helft van de markt van 3500 toestellen te veroveren.De Dreamliner zou zuiniger zijn door het gebruik van meer koolstofvezels en minder aluminium en daardoor ook lichter. Ook zijn de toestellen meer op comfort gericht dan de gangbare kisten. Inmiddels zijn er afspraken gemaakt met 29 vliegtuigmaatschappijen voor de levering van 393 toestellen, zo zei Marlin Dailey, verkoopdirecteur van Boeing Europa, maandag tijdens een presentatie over de Dreamliner.
Met de Europese klandizie loopt het nog niet echt storm. Zo heeft Icelandair vier kisten besteld en het Poolse LOT Polish Airlines zeven. Grote Europese namen ontbreken vooralsnog op de klantenlijst. Die lijken voorlopig vooral te kiezen voor de toestellen van Boeings belangrijkste concurrent, de Europese vliegtuigbouwer Airbus.
Zo ook KLM. Die besloot vorig jaar acht Airbus 330’s te kopen, waarmee de luchtvaartmaatschappij voor het eerst Boeing passeerde. „We verwachten niet dat hier op korte termijn verandering in komt”, aldus Dailey.
Maar de Amerikaan is hoopvol voor de toekomst. Zo wijst hij op een reductie van de geluidsoverlast met de Dreamliner met 60 procent in vergelijking met vliegtuigen van dezelfde klasse. Het toestel zou dan ook „ideaal” zijn voor de Nederlandse markt met het oog op de plannen van Schiphol om verder te groeien met minder geluidshinder, meent Dailey.
Het toestel is verder interessant voor chartermaatschappijen, zoals Martinair en Transavia. Verre reizen hoeven met de Dreamliner straks niet meer per se vanaf Schiphol te beginnen. Het vliegtuig, dat maximaal 250 passagiers kan vervoeren, kan ook stijgen en landen op kleinere vliegvelden.
Martinair laat in een reactie weten eventueel geïnteresseerd te zijn in de zuinige kist. De chartermaatschappij zoekt vervanging voor haar huidige zes Boeings 767. Volgens de woordvoerder wordt daarover echter pas na 2006 beslist. Transavia heeft zijn vloot net vernieuwd met andere typen Boeings.
Boeing heeft de laatste jaren veel marktaandeel aan Airbus verloren. Met de nieuwe zuinige 787-Dreamliner hopen de Amerikanen een inhaalslag te kunnen maken op de Europeanen.