Meer verkeersdoden in woonwijken
DEN HAAG - De verkeersveiligheid in woonwijken is de afgelopen jaren verslechterd. Dat meldde de ANWB maandagmorgen.
De verslechtering is „opmerkelijk”, meldt de ANWB, omdat over de hele linie de laatste jaren de verkeersveiligheid in Nederland verbeterde. De erven en de 30 km-gebieden profiteren echter niet van deze ontwikkeling.Vielen er in 1990 bij verkeersongevallen 14 doden in woonwijken, in 2004 waren dat er 36. Het aantal ziekenhuisopnames steeg ook fors: van 456 in 1990 tot 783 in 2004. Het aantal lichtgewonden nam toe van 681 in 1990 tot 1300 in 2004.
Volgens de ANWB lijkt het erop dat vooral 30 km-gebieden niet goed zijn ingericht. Sinds de jaren negentig zijn veel woonwijken met een te laag budget omgevormd tot erven en 30 km-gebieden die „die naam eigenlijk niet zouden mogen dragen.” Dat resulteerde in traditionele straten met het bord 30 km bij de ingang. Daardoor is er een „schijnveiligheid geïntroduceerd.”
De ANWB wil zich meer bemoeien met de veiligheid van kinderen in het verkeer, de woonomgeving en de veiligheid rond scholen. De ANWB vraagt de lokale overheden dan ook aandacht te geven aan de inrichting van deze gebieden.