NedCar praat met bonden
BORN - De directie van NedCar gaat om tafel met de vakbonden. De productie bij NedCar in Born is maandagmorgen vroeg om 06.00 uur gewoon op gang gekomen.
Ruim 1500 werknemers van de autofabriek legden vrijdag het werk voor 24 uur neer. De stakers eisen een werkgarantie tot het eind van het jaar.Omdat de productie van de smart forfour van DaimlerChrysler wegvalt, wil Mitsubishi duizend mensen ontslaan. Vakbonden en ondernemingsraad willen tot eind van dit jaar de tijd om te zoeken naar een vervanger voor de smart.
Ze willen uiterlijk woensdag horen of de directie deze eis inwilligt. Als NedCar er niet op ingaat, wordt er weer gestaakt. De directie van NedCar zou vanmiddag met de bonden om tafel gaan.
Bestuurder Bot van het CNV zei te vertrouwen op een goede afloop van deze onderhandelingen. „Blijkbaar is bij NedCar het kwartje gevallen”, zei hij. Bestuurder Ch. van Bokkum van FNV-Bondgenoten wil „graag komen praten zolang NedCar onze eisen serieus neemt.” Wat hem betreft is de kou nog niet uit de lucht.
Voor FNV en CNV heeft overleg alleen zin als er eerst over een plan voor de toekomst wordt gesproken en dan pas over maatregelen en herstructurering. NedCar wilde dat tot nu toe andersom.
NedCar wil in september al beginnen met snijden in het personeelsbestand. De drie maanden extra tijd waarom de bonden vragen, kost NedCar 14 miljoen euro, aldus de bonden. Dat geld wordt echter door DaimlerChrysler betaald. Dus daar lijdt Mitsubishi geen cent pijn van, redeneren de bonden.
De Japanse krant Nihon Keizai Shimbun meldde dit weekeinde dat het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler en het Japanse Mitsubishi een einde willen maken aan hun gezamenlijke productie van automotoren. Mitsubishi wil het belang in het bedrijf, MDC-Power, overdoen aan zijn partner.
Volgens de krant is het overleg in een vergevorderd stadium, maar zijn de twee partijen het nog niet eens over de prijs die DaimlerChrysler moet betalen.
MDC-Power is in Duitsland gevestigd. Het bedrijf begon eind 2003 met de productie van motoren voor de smart van DaimlerChrysler en de Colt van Mitsubishi. De productiecapaciteit bedraagt 250.000 motoren per jaar, maar dat aantal wordt niet gehaald. Mitsubishi acht het rendabeler uit de joint venture te stappen en de Coltmotoren voortaan van DaimlerChrysler te kopen, aldus de Nihon Keizai Shimbun.