Economie

Alpen Kreuzer Sliedrecht failliet

SLIEDRECHT (ANP) – Alpen Kreuzer uit Sliedrecht is failliet. Dat heeft curator E. Hoogendam vrijdag bevestigd. Het bedrijf heeft bijna vijftig jaar lang vouwwagens geleverd waarmee gezinnen naar campings trokken.

21 April 2006 13:13Gewijzigd op 14 November 2020 03:40

De verkoop van de vooral in de jaren tachtig populaire Alpen Kreuzer is de laatste jaren volledig ingestort, aldus directeur–eigenaar John Groenewald.Het faillissement is vorige week uitgesproken. Voor de twaalf medewerkers is ontslag aangevraagd. In Sliedrecht werden ook caravans en aanverwante accessoires, zoals voortenten en luifels, verkocht. Het bedrijf in Sliedrecht was echter vooral bekend om zijn circa 1,20 meter hoge uitvouwbare tentwagentjes.

Alpen Kreuzer was daarin marktleider en verkocht er in de jaren tachtig gemiddeld 4000 per jaar. De Alpen Kreuzers werden in Sliedrecht ontworpen en gemaakt in Grossenhain in de voormalige DDR.

De eerste Alpen Kreuzer verscheen in 1958. Groenewald: „Dat was een ongeremde wagen met een houten tentframe en een houten deksel". De jongste versie, de Mont Blanc, beschikt over een binnentent, een lattenbodem met dikke matrassen, heeft een derde remlicht en een verbeterde wegligging door een grote spoorbreedte.

Alpen Kreuzer en de vouwwagen waren volgens Groenewald, die het bedrijf 4,5 jaar geleden heeft gekocht, synoniem aan elkaar. „Net als Spa en bronwater. Het faillissement doet dan ook veel mensen pijn, maar was onontkoombaar. Het ontbreekt ons aan werkkapitaal. De verkoop is vorig jaar met 50 procent gedaald tot enkele honderden. Ook in de caravanbranche is het kommer en kwel".

De terugloop is al enige tijd aan de gang. De belangstelling voor caravans en vouwwagens werd almaar minder. Groenewald: „Mensen kiezen eerder voor een goedkope all inclusive vliegvakantie dan een vouwwagen van zo’n 5000 á 6000 euro, exclusief stalling en verzekering".

Volgens de curator is een doorstart niet uit te sluiten. „De gegadigden kunnen zich melden". Groenewald zei dat er wel belangstelling is. „Maar het is onduidelijk hoe een doorstart gefinancierd moet worden en hoe de fabriek in Duitsland er tegenover staat".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer