Ontslaggolven bij NedCar
BORN (ANP) - Het personeel van autofabriek NedCar heeft vrijdagmorgen het werk voor 24 uur neergelegd. Sinds in 2003 de
4 miljoenste auto van de band van de fabriek rolde, volgde ontslaggolf op ontslaggolf. Feiten over het ontstaan en de neergang van de Limburgse auto-fabriek.
1991: Netherlands Car BV, kortweg NedCar, is de opvolger van de oude DAF-fabriek. De fabriek is een gezamenlijke onderneming van het Japanse Mitsubishi Motors Corporation, het Zweedse Volvo Car Corporation en de Nederlandse staat.(is0(
1999: De staat draagt zijn aandelen over aan Mitsubishi. Hierdoor ontstaat een gelijke eigendomsverhouding tussen Volvo en Mitsubishi. Tot eind 1999 produceert NedCar nog ruim 260.000 auto’s.
2001: Mitsubishi wordt volledig eigenaar van NedCar, omdat Volvo in 2004 zal stoppen met de productie in Born. DaimlerChrysler zal daarna de helft van de aandelen van Mitsubishi overnemen.
2004: Door tegenvallende verkoopresultaten worden 900 uitzendkrachten de laan uitgestuurd. Hiermee verdwijnt de derde ploeg. De productie wordt omlaag geschroefd van 210.000 auto’s in 2005 naar ruim 180.000 auto’s. Feitelijk zijn ook 380 productiemedewerkers overbodig maar die kan NedCar dan niet ontslaan door een overeenkomst met de bonden.
Februari 2005: De relatie tussen Mitsubishi en DaimlerChrysler is snel bekoeld. DaimlerChrysler maakt bekend niet in NedCar te willen investeren. De fabriek produceert dan de smart forfour van DaimlerChrysler en de Colt van Mitsubishi op eenzelfde onderstel.
Maart 2005: DaimlerChrysler bestelt 28.000 minder smart forfours in Born. De productieplanning wordt tot 141.000 auto’s teruggebracht.
April 2005: De productieplanning wordt naar 123.500 auto’s bijgesteld.
Mei 2005: De productie wordt ingekrompen tot in totaal 115.000 wagens.
Juni 2005: De productie gaat met nog eens 8500 auto’s omlaag. Daardoor is er voor honderden mensen geen werk meer. Tot eind 2005 geldt echter een werkgelegenheidsgarantie.
Augustus 2005: Werkonderbreking bij de fabriek. Van de 2875 medewerkers krijgen er 368 te horen dat ze niet meer hoeven te komen, nog eens 300 mensen worden in een detacheringspool geplaatst. De directie verwacht dat de productie weer zal aantrekken.
November 2005: NedCar stelt de verwachte productie voor 2006 opnieuw naar beneden bij. Aanleiding is de onzekerheid op de automarkt.
December 2005: NedCar kondigt het ontslag van 135 medewerkers aan. Het gaat vooral om administratief personeel.
Maart 2006: DaimlerChrysler kondigt aan te stoppen met de productie van de smart forfour in Born.
3 april 2006: Mitsubishi kondigt een sanering aan door het schrappen van de productie van de smart forfour. Alleen de productie van de Mitsubishi Colt blijft over. Bij NedCar verdwijnen duizend banen.
13 april 2006: Ongeveer 1400 werknemers betogen op het Plein in Den Haag.
17 april 2006: Premier Balkenende spreekt met topman Masuko. Het gesprek levert geen concrete resultaten op.
19 april 2006: Meerderheid van het personeel besluit tot een
24 uursstaking.
21 april 2006: Een 24 uursstaking voor behoud van werkgelegenheid tot eind dit jaar.