Economie

Stormloop op eu-domeinnaam

BRUSSEL - De belangstelling voor een Europese internetdomeinnaam, eindigend op .eu, is groot. Binnen 2,5 uur hebben vrijdag ruim 550.000 particulieren zich geregistreerd.

Redactie economie
7 April 2006 20:40Gewijzigd op 14 November 2020 03:38
BRUSSEL – Europees commissaris Vivianne Reding poseert voor een .eu logo. Sinds vrijdag kunnen particulieren zich inschrijven voor een Europese internetdomeinnaam. Foto EPA
BRUSSEL – Europees commissaris Vivianne Reding poseert voor een .eu logo. Sinds vrijdag kunnen particulieren zich inschrijven voor een Europese internetdomeinnaam. Foto EPA

Particuliere geïnteresseerden konden vanaf 11.00 uur terecht bij meer dan duizend registratiebureaus. Sindsdien loopt het storm, zei Europees Commissaris Vivianne Reding, verantwoordelijk voor informatietechnologie binnen de EU.Nederlanders staan inmiddels op de derde plaats met registraties. Hier zijn in korte tijd 71.626 eu-namen vastgelegd, na het Verenigd Koninkrijk (120.978) en Duitsland (104.617).

Brussel ziet de invoering van .eu als een grote kans voor de Europese identiteit. „Het is ook een goed alternatief voor het Amerikaanse .com. Bedrijven kunnen zo laten zien dat ze in de hele Europese Unie actief zijn”, aldus Reding.

De registratie staat alleen open voor inwoners en bedrijven die in de EU zijn gevestigd. De aanmelding kost 12 tot 15 euro en verloopt via een groep registratiebedrijven die zijn genoemd op www.eurid.eu.

Commissaris Reding raadt mensen wel aan om goed rond te kijken naar de goedkoopste aanbieding. Zelf verdient Brussel niets aan de eu-domeinnaam, aldus ambtenaren. Het geld gaat naar de bedrijven die de registratie aanbieden.

De tienduizenden EU-ambtenaren en de Europese instellingen zelf gaan 9 mei over op hun eigen domeinnaam. Die dag is de jaarlijkse Dag van Europa. De EU-instellingen gebruiken nu noodgedwongen nog het Amerikaanse .int voor onder meer www.europa.eu.int.

Bedrijven en instellingen kregen eerder al de kans om hun eigen eu-adres te claimen. Het Belgische bedrijf dat de internetdomeinen uitgeeft, Eurid, had daartoe de afgelopen vier maanden ruim 340.000 aanvragen binnengekregen. Een groot deel daarvan is echter afgewezen wegens schending van het merkenrecht of is nog in behandeling, zei Reding. Zo kan Jan Jansen niet aan de haal gaan met namen als ING of Siemens. Van alle aanvragen waren er gisteren slechts 24.676 in gebruik.

De concurrentie tussen bedrijven was bijzonder groot. Eurid past een simpel principe toe: die het eerst komt, het eerst maalt. Zo kon het gebeuren dat de autofabrikant Land Rover het adres discovery.eu misliep, omdat de televisiezender Discovery net iets eerder was. Discovery is een automodel van Land Rover. Ralph Lauren en Nestlé grepen naast polo.eu. Volkswagen heeft dat adres gekregen.

Mark van Wesemael, directeur van Eurid, verwacht dat bijna alle zakelijke eu-extensies voorlopig doorschakelen naar het oorspronkelijke internetadres, zoals .nl of .com. „Vanaf nu gaan bedrijven monitoren langs welke weg de meeste bezoekers binnenkomen. Ik denk dat de meeste grote bedrijven uiteindelijk wel overgaan naar de eu-naam.”

Termen als sex, news en hotel waren onder bedrijven erg in trek als Europees internetadres. Een Zweedse onderneming heeft als eerste de domeinnaam sex.eu geregistreerd en maakt daarom grote kans dit adres te krijgen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer