Wet bepleit tegen dure landingsrechten
BRUSSEL (ANP) - Luchtvaartmaatschappijen hekelen de sterk gestegen tarieven om een vliegtuig te laten landen in Europa.
Een nieuwe Europese wet moet een einde maken aan de hoge luchthaventarieven, zo heeft de internationale organisatie voor de luchtvaart IATA donderdag bepleit bij Europees commissaris Jacques Barrot (Verkeer).Landingsrechten mogen volgens de IATA hooguit met de inflatie stijgen.
Luchtvaartmaatschappijen moeten een paar duizend euro betalen per toestel dat landt. „Schiphol heeft de tarieven met 34 procent verhoogd tussen 2001 en 2004”, foeterde voorzitter Giovanni Bisignani van de IATA voorafgaande aan het gesprek in Brussel. „Een schandelijk voorbeeld van een monopolie uit donkere tijden. Het is tijd dat de Europese Commissie ingrijpt om vliegvelden efficiënter te maken.”
De nieuwe EU-wet zou moeten bepalen dat sterke nationale toezichthouders de prijsstijgingen controleren. De IATA-topman noemde het huidige toezicht in Frankrijk, Duitsland en Nederland een schijnvertoning. De IATA pleitte eerder al voor een waakhond in Nederland die de gedeeltelijke privatisering van Schiphol in goede banen moet leiden. Een zelfstandig Schiphol zou dan geen forse tariefstijgingen kunnen doorvoeren.
Besignani vindt het „niet efficiënt” om over het vermeende monopolie van luchthavens te klagen bij Europees commissaris Kroes, verantwoordelijk voor eerlijke concurrentie in de EU. „Die rechtszaken zouden immers jaren aanslepen.”
Volgens de IATA zijn vliegvelden nu de enige groeiende kostenpost voor luchtvaartmaatschappijen, afgezien van brandstof. Zo is Air France-KLM vorig jaar 10 procent meer kwijt dan in 2001, aldus de IATA.
Als de luchthavens minder geld gaan ontvangen van luchtvaartmaatschappijen, hoeven ze dat volgens de IATA niet te verhalen op de passagiers met bijvoorbeeld een verhoging van de parkeertarieven. „Als het moet, kunnen vliegvelden vast wel efficiënter worden. Dat is de luchtvaartbedrijven ook gelukt.” Voor passagiers is vliegen het laatste decennium 30 procent goedkoper geworden.