Hoog op de bok in Santa Fe

Tien jaar geleden had nog niemand van het begrip Sports Utility Vehicle (SUV) gehoord, maar tegenwoordig zijn dit soort voertuigen niet aan te slepen. Deze auto’s slaan een brug tussen een traditionele stationwagon en een terreinwagen, zonder dat vierwielaandrijving noodzakelijk tot de standaarduitvoering behoort. De Hyundai Santa Fe schaart zich onder de vroege spelers in het segment en gaat nu zijn tweede levensfase in.

6 April 2006 08:23Gewijzigd op 14 November 2020 03:38
Met de nieuwe Santa Fe zet Hyundai een auto neer die indruk maakt wat betreft uiterlijk, inrichting, techniek en rijgedrag. Foto’s Tony Vos
Met de nieuwe Santa Fe zet Hyundai een auto neer die indruk maakt wat betreft uiterlijk, inrichting, techniek en rijgedrag. Foto’s Tony Vos

Van de eerste Santa Fe wist Hyundai er al meteen 1,1 miljoen exemplaren te verkopen en ook in ons land bezette het model jaren de eerste plaats in het SUV-segment. Maar tijden veranderen en de eerste Santa Fe kwam door zijn formaat precies tussen de twee zich aftekenende stromingen binnen SUV-land te zitten. Dat verklaart ook meteen waarom de tweede generatie van de Santa Fe een stuk groter is geworden.Waar de bestaande Santa Fe vooral door zijn vreemde holle vormen -door sommigen spottend deuken genoemd- niet bij iedereen in de smaak viel, is de nieuweling bijzonder stijlvol. De auto maakt meteen een solide indruk. Er zijn wat trekjes in te vinden van de Volvo XC90, VW Touareg en de BMW X3, zodat meteen duidelijk is dat ontwerpers een Europees design hebben nagestreefd.

Dakrails

Dat begint al meteen met de robuuste neus met een hoge grille en op afstand geplaatste lichtunits met daarin alle functies, met uitzondering van de mistlampen die hun vertrouwde plaats in de voorbumper innemen. De V-vorm in de motorkap loopt tot aan de ruitstijlen door. De spatbordranden worden niet overdreven dik geaccentueerd, maar de vorm wordt wel keurig in de bumper voortgezet. Op een fraaie manier zijn de dakrails in het ontwerp opgenomen, terwijl aan het profiel de oplopende ruitlijn opvalt. De grote achterlichtunits zijn hoog geplaatst, terwijl het derde remlicht in de dakspoiler is opgenomen. Aan de achterkant zien we het enige detail dat nog aan de vorige Santa Fe doet denken: de rechts van de kentekenplaat geplaatste greep voor het openen van de achterklep. De StyleVersion is de compleetste uitvoering, met onder meer lichtmetalen wielen, extra donker getinte ramen vanaf de achterportieren en chromen portiergrepen. De eerste kennismaking met de nieuwe Santa Fe is meteen een goede.

Met een druk op de knop ontgrendelen alle portieren. De toegang tot het interieur is ruim, zowel voor passagiers als voor bagage. De zitpositie ”hoog op de bok” spreekt meteen aan, vooral door het royale uitzicht. Maar ook de manier waarop het interieur is vormgegeven en ingericht kan vrijwel alle toetsen der kritiek doorstaan. Of, zoals iemand het eens passend opmerkte: „Een Hyundai is ook niet meer wat het geweest is, het zijn echte auto’s geworden.”

En iedere keer weer verbaast het merk door de vooruitgang die ook bij het materiaalgebruik wordt geboekt. Op een uiterst beschaafde manier wordt het vooral zwart-grijze interieur van kleuraccenten voorzien. Dat gebeurt deels met aluminiumcomponenten en met panelen voorzien van houtopdruk. Geen glanzende bonte kermis, maar een geheel dat de sfeer weergeeft van een chique ingericht kantoor.

Bestelwagen

De StyleVersion is standaard voorzien van lederen bekleding. En ook daar heeft Hyundai een aardigheidje mee uitgehaald. De middenbanen zijn van geperforeerd leer. Het oppervlak is donkergrijs gekleurd, terwijl de binnenkant van het leer via deze gaatjes een bruinoranje kleur laat zien. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar en behoorlijk bemeten, zodat bestuurders met een zeer divers postuur er prima kunnen zitten. En ook achter grotere voorpassagiers is er nog steeds serieus plaats op de achterbank. Fijn is dat hier de stand van de rugleuning veranderd kan worden.

Omdat de Santa Fe groter is geworden, biedt Hyundai de mogelijkheid een extra bank te bestellen. Deze komt helemaal uit de vlakke laadvloer omhoog en biedt plaats aan twee kinderen. Uiteraard blijft er in dat geval slechts een bescheiden bagageruimte over, terwijl de Santa Fe als vijfzitter met 969 liter ronduit fors is. Wie de normale achterbank (in delen) neerklapt krijgt met 2.213 liter bijna het volume van een bestelwagen.

Vanaf het tweede uitrustingsniveau heeft de Santa Fe al een boordcomputer, een gekoeld opbergvak in de middenconsole en een volledig automatisch geregelde klimaatbeheersing. De StyleVersion gaat nog een stapje verder met verwarmde voorstoelen, automatisch dimmende binnenspiegel met kompas, een regensensor en metalen instaplijsten. Dat betekent dat ook de tweede indruk van de Santa Fe, die aan de binnenkant, een goede is.

Op naar de techniek! Kort gezegd is de Santa Fe verkrijgbaar met een benzine- en een dieselmotor, beide te combineren met een twee- en vierwielaandrijving plus een opmerkelijk exact schakelende handbak en een automaat. De 2,2 liter 4-cilinder common rail dieselmotor voorzien van een turbo met variabele geometrie, wordt voor het eerst toegepast. Deze techniek zorgt ervoor dat het blaasapparaat al bij lage toerentallen mee gaat doen en de vermogens- en koppelopbouw mooi gelijkmatig verloopt.

Totaalpakket

Ademend door zestien kleppen, levert de CRDi-motor 150 pk, maar belangrijker is het koppel van 335 Nm tussen 1.800 en 2.500 tr/min. Gezien het formaat is de Santa Fe diesel met 2WD beslist geen zwaargewicht: 1718 kg staat er op het kentekenbewijs. Goed presteren is dan een vanzelfsprekendheid. Met een top van 179 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12,4 seconden komt de auto lekker vlot over. Alleen bij flinke stijgingspercentages moet er goed op gelet worden dat het motortoerental zo optimaal mogelijk blijft. Het brandstofverbruik beweegt zich in de praktijk rond de 1 liter diesel op 12,1 kilometer.

De Santa Fe heeft tot slot een prettig onderstel met rondom onafhankelijk opgehangen wielen. De wieluitslagen zijn groot genoeg om forse oneffenheden goed op te vangen, terwijl de demping er weer voor zorgt dat ongecontroleerde carrosseriebewegingen worden voorkomen.

Over het geheel genomen is de nieuwe, grote Hyundai comfortabel, waardoor het totaalpakket van de Santa Fe een hoog cijfer verdient. En dat wordt ook nog eens onderstreept door de prijs: 31.795 euro voor de instapper met benzinemotor (V6) tot 37.395 euro voor de diesel StyleVersion.


Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi StyleVersion

Waardering
+ fraaie vormgeving, fijne en zuinige diesel, lekker ruim van binnen
- door zijn formaat vooral naar achteren niet overzichtelijk

Techniek
Cilinderinhoud: 2188 cc; maximumvermogen: 110 kW/150 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel 335 Nm bij 1800-2500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 12,4 seconden; topsnelheid: 179 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4675 mm; breedte: 1890 mm; hoogte 1795 mm; wielbasis: 2700 mm: gewicht: 1718 kilogram; inhoud bagageruimte: 969 liter; brandstoftank: 75 liter; Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Style Version: 37.395 euro.

Alternatieven
BMW X3 2.0d: 49.900 euro
Begerenswaardige SUV met redelijk bemeten 4 cilinder dieselmotor. Prijzig en moet voor een aanname uitrusting nog met dure accessoires worden besteld. Alleen leverbaar met vierwielaandrijving. Hoge restwaarde.

Honda CR-V 2.2i-CDTi ES: 38.325 euro
Bijzonder fijn rijdende SUV met standaard vierwielaandrijving en een van de fijnste dieselmotor van dit moment. Uiterlijk neigt naar dat van een terreinauto. Behoorlijk compleet uitrustingsniveau, top waar het om afwerking en kwaliteit gaat.

Kia Sorento 2.5CRDi Adventure: 37.295 euro
De concerngenoot van de Santa Fe gaat al weer wat jaartjes mee. Grote auto, maar zonder de mogelijkheid van een extra bank. Krijgt binnenkort een facelift. Wat oudere dieselmotor komt wat minder verfijnd over. Standaard met vierwielaandrijving.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer