Personeelstekort dreigt door succes in scheepsbouwsector
LEEUWARDEN (ANP) – In de Nederlandse scheepsbouwsector dreigt een personeelstekort te ontstaan. Na een jarenlange malaise en ontslagrondes in de sector breken de scheepswerven gezamenlijk het ene na het andere record.
Vorig jaar werd voor een recordbedrag van 2,8 miljard euro aan Nederlandse schepen besteld, dit jaar wordt de grens van 3 miljard euro gebroken.Door de vergrijzing in Nederland en de grote aantal bestellingen van schepen is de sector naarstig op zoek naar nieuw personeel. Dat heeft directeur R. Schouten van de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie (VNSI) dinsdag gezegd. De VNSI is de brancheorganisatie van de sector waar negentig van de ruim honderd Nederlandse scheepbouwbedrijven bij zijn aangesloten.
Hoeveel personeel de sector precies tekort gaat komen, is nog niet duidelijk. „Dat wordt nu onderzocht, maar het gaat zeker om honderden banen”, aldus Schouten. De sector heeft volgens hem door de slechte jaren het imago gekregen van „doemindustrie”. „De scholing van jongeren blijft daardoor achter”.
Een voorbeeld van de opgebloeide scheepsbouwindustrie is De Vries in Makkum. De werf in de Friese plaats was onder de naam Amels jarenlang bouwer van luxe jachten voor onder anderen Saoedische oliesjeiks en de Amerikaanse zakentycoon Donald Trump. In februari vorig jaar ging het bedrijf failliet. Drie maanden later kocht scheepbouwer De Vries uit Aalsmeer de failliete boedel en maakte een doorstart met 75 van de 175 werknemers. Nu is het bedrijf al weer op zoek naar extra personeel, „want het gaat goed”, aldus een medewerker van de werf.
In Nederland verdienen 40.000 mensen hun geld in de scheepvaartindustrie, van wie er 12.000 werken op een werf. In de jaren zeventig werkten op de werven op het hoogtepunt 25.000 mensen.
Om ervoor te zorgen dat de banengroei blijft aanhouden, is de sector in de slag met het ministerie van Economische Zaken over een subsidieregeling voor innovatieve schepen. „Dat doet elk land in Europa, want dat is door Brussel toegestaan. Nederland is wereldmarktleider in het maken van innovatieve schepen, wij kunnen de meeste ingewikkelde schepen maken van allemaal”, aldus Schouten.
Hij vreest dat zonder de subsidie de positie van de scheepswerven verzwakt. Een eerder met Economische Zaken afgesproken financieringsconstructie voor de scheepssector is volgens Schouten één van de oorzaken van het huidige succes van de Nederlandse scheepsbouwers. Ook de toenemende wereldhandel doet de vraag naar schepen toenemen.