Supermarkten stunten met melkprijs
AMSTERDAM - De Duitse supermarktketens Aldi en Lidl hebben in Nederland een melkoorlog ontketend door de literprijs van halfvolle melk met 3 cent te verlagen tot 39 cent. In reactie hierop verlaagde Albert Heijn donderdag de prijs van zijn huismerk Zaanse Hoeve met 9 cent per liter tot 40 cent.
Een woordvoerder van Albert Heijn verklaarde donderdag dat de prijsverlaging is ingegeven door de ontwikkelingen bij de twee discounters.Boerenorganisatie LTO Nederland noemt de ontstane situatie zorgwekkend. Zij vreest dat door de prijsverlaging het inkomen van melkveehouders onder druk komt te staan. „Het is een slechte zaak”, aldus directeur B. Constandse. „Boeren proberen een goed product te leveren en nu komt de marge in de keten onder druk.”
Volgens de Nederlandse Melkveehouders Vakbond is de gemiddelde opbrengst van melk tussen 2001 en 2004 met 14 procent gedaald. Momenteel ontvangen de meeste melkveehouders gemiddeld zo’n 30 cent per liter.
Directeur B. van den Berg van zuivelcoöperatie Campina Nederland betreurt dit soort prijsniveaus, zo liet hij donderdag weten. „Het is geen gezonde situatie. De prijs staat niet in verhouding tot de kosten voor de productie. Nederland kent al de laagste melkprijzen van Europa. Consumenten drinken door een prijsverlaging geen druppel meer melk.”
Woordvoerder R. van Dongen van branchegenoot Friesland Foods spreekt van een „diep trieste situatie.” „Niemand schiet hier iets mee op. Het is slecht voor de supermarkt, slecht voor de industrie en slecht voor de veehouders. Nu merken ze er wellicht nog niets van, maar vervolgens kloppen de ketens bij ons aan om lagere prijzen te bedingen.”
In 2003 woedde er eveneens een melkoorlog. Aldi verlaagde toen de prijs voor een liter halfvolle melk met 3 cent tot 0,44 euro. De gemoederen liepen destijds zo hoog op dat boeren vestigingen van Aldi gingen blokkeren om te verhinderen dat klanten hun boodschappen konden doen. Het ging toen om meer zuivelproducten die sterk in prijs werden verlaagd.
Volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte leidt een melkoorlog uiteindelijk tot niets. „We hebben vaker melkoorlogen gehad. In 1996 kostte dat miljoenen en consumenten zijn er geen druppel meer om gaan drinken. Ook brengt het doorgaans geen verschuivingen in de markt teweeg.”
De Nederlandse supermarktbranche staat al enkele jaren onder grote druk. Albert Heijn wilde een goedkoper imago krijgen en voerde daarom een reeks van prijsverlagingen door. Sinds die tijd verkopen supers veel producten onder de kostprijs. Melk is een heel belangrijk product voor de supermarkten, zegt Rutte. „Het is een referentiepunt voor klanten.” De supermarktdeskundige verwacht daarom dat alle supermarkten de prijs van melk zullen verlagen.