Kamer eist inzicht in exploitatie Betuwelijn
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer eist opheldering over het besluit van minister Peijs (Verkeer) om het beheer van de Betuweroute aan ProRail te gunnen en niet aan het consortium Green Tulip Railway Company (GTRC).
Dat heeft de verkeerscommissie van de Tweede Kamer woensdag besloten.De Kamer wil volgende week met oud-Unilevertopman Maljers spreken over zijn advies aan Peijs om de exploitatie van de goederenspoorlijn aan ProRail te gunnen. Dat is volgens hem de enige mogelijkheid, omdat het tussen de partijen binnen het consortium niet botert. Ook spreekt de Kamer waarschijnlijk volgende week met Peijs zelf.
Het consortium GTRC bestaat uit de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam, ProRail en het commerciële bedrijf Babcock & Brown Towrail. Dat de samenwerking niet soepel loopt, bleek onlangs tijdens een hoorzitting in de Kamer. Toen spuwde president-commissaris In ’t Veld van ProRail zijn gal over de plannen van GTRC.
De Kamer heeft nog veel vragen over het besluit van Peijs. Vooral over de overheidsbijdrage bestaat veel onduidelijkheid. GTRC had beloofd dat de staat de eerste jaren na de opening van de Betuweroute in 2007 ongeveer 36 miljoen euro zou moeten bijdragen. Uit berekeningen van het onafhankelijke bureau Horvat is echter gebleken dat de kosten tot meer dan 70 miljoen euro kunnen oplopen. Daarmee is het plan van GTRC voor de staat nauwelijks goedkoper dan wanneer de exploitatie in handen van ProRail is, aldus Horvat.
Ondanks de hogere kosten vinden CDA en VVD wel dat de Betuweroute volgens planning in 2007 in gebruik moet worden genomen. „Per 1 januari moeten we wel rijden. Ik wil geen herhaling van de vertraagde ingebruikname van de HSL-Zuid”, zei VVD’er Hofstra maandag.
De leden van het consortium hebben teleurgesteld gereageerd op Peijs’ besluit. Babcock & Brown Towrail weet nog niet of er een schadeclaim wordt ingediend.