Kwaliteit mobiele telefonie voortaan continu gemeten
De kwaliteit van mobiele telefoonverbindingen en de service van de diverse aanbieders wordt voortaan structureel onder de loep genomen.
Om dat te realiseren is woensdag een samenwerkingsoverkomst getekend door onder meer de belbedrijven, de Consumentenbond en het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De aanbieders van mobiele telefonie -KPN Mobile, Vodafone, O2 (het vroegere Telfort), Dutchtone, Ben en Debitel/Talkline- gaan de kwaliteit onder onafhankelijk toezicht meten. Dit toezicht is in handen van onderzoeksinstelling TNO. De resultaten van de meting zijn vervolgens in de Consumentengids te lezen. Behalve de Consumentenbond heeft ook de Stichting Telecomgebruikers Nederland, die de zakelijke bellers vertegenwoordigt, de overeenkomst ondertekend.
De eerste metingen vinden nog dit jaar plaats, waarna de Consumentengids de uitkomsten rond januari 2003 publiceert. „Er komt geen ”beste koop” uit”, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. „Wel komt er zicht op alle aspecten van de meting. Iedere beller kan dan bedenken wat hij het belangrijkst vindt. Zo krijgt hij hulp bij zijn keuze.” Dat bevordert de zo gewenste concurrentie tussen de telecombedrijven, aldus de zegsman.