Klanten merken prijsverhoging snelste aan pomp
Wat automobilisten allang wisten, is van onverdachte zijde bevestigd. Oliemaatschappijen berekenen prijsverhogingen veel sneller door aan de pomp dan prijsverlagingen.
Als de prijs van benzine op de wereldmarkt daalt, betalen automobilisten nog twee weken te veel aan de pomp. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De Volkskrant wist beslag te leggen op de rapporten, die al sinds december op de plank liggen.
De NMa baseert haar conclusie op basis van vier studies. Het Onderzoekcentrum Financieel Economisch Beleid (OCFEB) zocht de ongelijkheid van prijsaanpassingen uit.
Oliemaatschappij Shell bestrijdt dat er sprake is van ongelijkheid in de prijsaanpassingen omdat een meerderheid van de analyses de asymmetrie niet onderschrijft. „De OCFEB heeft ook fouten gemaakt door prijswijzingen op zaterdag toe te schrijven aan de maandag”, stelt een woordvoerder. „Daarnaast geeft het instituut zelf aan dat asymmetrie niet wijst op onvoldoende concurrentie.”