Krachtpatser verandert in duursporter

Zolang de auto bestaat, worden er (te) grote motoren in compacte modellen gebouwd. Sinds Volkswagen de Golf in 1976 voorzag van een 110 pk sterke 1.6 liter motor, wordt er gesproken van het GTI-segment. Twintig jaar later bestaat dit deel van de markt nog steeds, maar het motorvermogen is inmiddels verdubbeld. Ford probeert de gunst van de koper te winnen door een 5-cilinder Volvomotor in de Focus te plaatsen.

17 March 2006 09:26Gewijzigd op 14 November 2020 03:34
Ford Focus ST
Ford Focus ST

Sportiviteit en Ford, dat lijkt een twee-eenheid. Liefhebbers herinneren zich vast nog de wild bespoilerde Cosworthuitvoeringen van de Sierra en de Escort, waarmee in de rallywereld serieuze overwinningen werden geboekt. Maar de tijd staat niet stil en het merk gooit het met de nieuwe Focus ST nu over een andere boeg. Juwelen
Alle sportieve telgen binnen het Fordprogramma luisteren naar de lettercode ST, terwijl er bij de eerste generatie Focus nog sprake was een RS-model. Daarin lag de bekende 2 liter 16-klepper van Ford zelf, die door middel van een turbo tot ongekende hoogte (215 pk) was opgepept. De nieuwe Focus is een iets grotere en meer serieus ogende auto, die in zijn sportiefste maatpak ook meer biedt op motorisch vlak. Volvo is onderdeel van de grote Fordfamilie, dus kan Ford moeiteloos in Zweden winkelen. Daar komt bij dat de bodemgroep van de Focus door Volvo gebruikt wordt voor de S40 en in laatstgenoemd model liggen juwelen van 5-cilindermotoren. De koppeling is snel gemaakt.

De Focus ST bedient zich van een mooie 5-pitter met 2,5 liter inhoud, 4 kleppen per cilinder met variabele bediening en een turbocompressor. En dat levert een resultaat op om u tegen te zeggen: 225 pk bij 6000 tpm en een lekker comfortabel koppel van 320 Nm dat over een extreem breed toerenbereik (1600 tot 4000 tpm) volledig beschikbaar is.

Dat betekent een optimale souplesse, zodat met de Focus uitermate vlot gereden kan worden, zonder constant met de versnellingspook bezig te hoeven zijn. Het gaat hier overigens om een handgeschakelde zesbak, die wat bediening betreft niets te wensen overlaat.

Gratis en voor niets krijgt de ST-koper bij zijn of haar nieuwe auto het mooie 5-cilindergeluid dat zo kenmerkend is voor een Volvomotor. Dat is overigens niet prominent aanwezig. Alleen als het gas wat dieper wordt ingetrapt, klinkt keurig gedempt een indrukwekkende brom. Fijn, want de Focus ST is dan wel een GTI-achtige, maar kan tegelijk nog steeds als gezinsauto worden ingezet.

Kordaat
Wie 800 euro extra betaalt, kan de contactsleutel voor altijd in de broekzak houden. De nabijheid van een stukje elektronica in deze sleutel is voor de auto genoeg om de portieren te ontgrendelen en na een druk op de startknop de 5-cilinder te laten aanslaan. Pook in het eerste verzet zetten en gaan! Kordaat proberen de 225/40 banden rond de open 18-inch wielen grip te krijgen op het wegdek. Het resultaat is helemaal afhankelijk van het -natte of droge- oppervlak.

De Focus ST kan zijn hoge vermogen wat beter kwijt dan de oude RS, maar nog steeds gaat er bij snel accelereren het nodige tussen banden en wegdek verloren. Desalniettemin staat de 100 km/u al in 6,8 seconden op de teller en wie de moeite neemt de Duitse grens over te steken, kan daar 241 km/u hard gaan.

Het onderstel van de ST is in basis gelijk aan dat van iedere andere Focus, maar door andere dempers, gewijzigde veerafstemming, gesleutel aan de stabilisatorstangen en andere rubbers, wordt een totaal ander karakter verkregen. Wel een karakter dat de Focus perfect past.

Het knappe is dat de auto de indruk geeft van een stug geveerde auto, waarbij de bestuurder bij de eerste wat grotere oneffenheid in de weg de neiging heeft flink af te remmen. Niet nodig, want juist die grotere hobbels worden door de wielophanging prima opgevangen. De Focus ST is meerdere auto’s in één: een gezinsauto met voldoende binnenruimte, een sportwagen door zijn bovengemiddelde prestaties en een langeafstandcruiser door zijn prima comfort.

Veelzijdig
Wie de aandacht wil trekken, wordt door Ford niet tegengehouden. De ST is er in een aantal lakkleuren, waaronder het zogenaamde ”electric orange”. Het witte testexemplaar is voor 250 euro voorzien van een stickerset die met zijn dubbele blauwe streep doet denken aan de rallyhistorie van het merk.

Met het interieur bekent Ford ook kleur. De donkergrijze stof op de Recarosportkuipen wordt afgewisseld met accenten in oranje, rood of blauw. Maar effen grijs kan ook. Belangrijker is dat de bestuurdersstoel uitstekend verstelbaar is en dat de schouders opmerkelijk goed worden ondersteund. De stoelen zijn ook voldoende groot. Plafondbekleding en dashboard zijn zwart en boven de middenconsole zijn drie extra instrumenten aangebracht die olietemperatuur, oliedruk en turbodruk tonen. Verder heeft de Focus ST een standaarduitrusting die uiterst compleet is met een regen- en een lichtsensor, elektrische ramen en spiegels, zes airbags en een automatische airco.

De Ford Focus ST is veelzijdiger dan je op het eerste gezicht zou denken. De auto biedt alles wat een rijk uitgeruste middenklasser moet hebben en voegt daar het geweldige karakter van de 5-cilinder Volvomotor aan toe. Deze wil wel graag voor iedere 9 kilometer een liter kostbare benzine. Prijstechnisch valt de Focus ST midden in het segment. De driedeurs kost 32.900 euro, twee portieren extra 600 kosten euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer