Economie

Consumentenbond verontrust over beltarieven KPN

De Consumentenbond heeft woensdag verontrust gereageerd op de verhoging van gespreks- en abonnementstarieven die telecomconcern KPN vanaf 1 augustus en 1 september doorvoert. „We maken ons grote zorgen”, stelt een woordvoerder van de Consumentenbond.

ANP
3 July 2002 15:43Gewijzigd op 13 November 2020 23:39

Post- en telecomtoezichthouder Opta heeft KPN toestemming gegeven de beltarieven te verhogen als compensatie voor de hogere kosten die KPN zegt te moeten maken als gevolg van inflatie. Hierbij tekent KPN aan dat de tarieven „sinds 1998 flink zijn achtergebleven bij de inflatie”.

De Consumentenbond zet vraagtekens bij de stelling van Opta dat er inmiddels sprake is van concurrentie op het terrein van vaste telefoonverbindingen. „Tot dusver is het zo geweest dat Opta KPN tot lagere tarieven dwong bij gebrek aan concurrentie”, aldus de bond. Naast KPN bieden alweer enige tijd andere bedrijven, zoals One.Tel en Tele2, vaste telefonie aan. Om via hen te bellen, moet de consument evengoed een KPN-abonnement hebben.

De zegsman van de Consumentenbond vraagt zich af of er werkelijk sprake is van reële concurrentie, waarbij de consument voldoende alternatieven heeft. KPN is nog steeds een dominante marktpartij.

„Opta geeft de prijzen vrij zolang zij het inflatiepercentage van 4,5 procent niet voorbijgaan. KPN maakt meteen gebruik van die ruimte door de prijzen te verhogen.” De Consumentenbond hoopt dat de concurrentie hierop inspringt met haar tarieven en dat de prijzen „op de langere termijn naar beneden gaan”.

Opta erkent dat de consument, ook bij de concurrentie, niet zonder KPN-abonnement kan, maar wijst erop dat consumenten vanaf 1 augustus ook voor hun lokale telefoontjes bij KPN’s concurrenten terecht kunnen. Nu opereren bedrijven als Tele2 en One.Tel vooral op de buiten-de-regio-belmarkt.

Een woordvoerder van Tele2 verwacht dat de concurrentie een impuls krijgt door bovenstaande maatregel. Ook mag het bedrijf sinds deze week zelf de ’carrier preselectie’ van klanten regelen. Hiermee wordt automatisch geregeld dat de klant alleen nog via Tele2 belt. Voorheen moest de klant dat - via KPN - zelf instellen via een 0900-nummer, wat veel klachten opleverde van consumenten.

Zowel Tele2 als One.Tel zijn niet van plan hun tarieven op te trekken. Volgens directeur Schrama van One.Tel Nederland is een verhoging „helemaal niet nodig. De consument betaalt al genoeg voor telefonie. Maar KPN heeft geld nodig om zijn schulden naar beneden te brengen.” Zou KPN echter ook de inkooptarieven voor de concurrentie verhogen, dan moet ook One.Tel zijn klanten meer berekenen. Schrama’s grote wens is dat de concurrentie ook abonnementen kan inkopen bij KPN.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer