Finesse in compactformaat
Je zou de brainstormers bij autofabrikanten maar de kost moeten geven. Iedere keer weer moeten er nieuwe namen komen voor andere modellen. Ook termen zoals Toyota DNA en L-Finesse voor de nieuwe designrichting bij Lexus ontspruiten aan de fantasievolle breinen van deze denkers. De ’kleine’ IS in nieuwste verschijningsvorm is de tweede leerling uit deze school.
Maar hoe ze allemaal heten, is slechts bijzaak, het gaat er immers om hoe de mogelijke klant over de auto denkt. Lexus maakt op dit moment een verandering door. Waar men voorheen vooral keek naar wat Mercedes in de traditionele sedansegmenten deed, lijkt nu vooral BMW als voorbeeld te dienen.Met L-Finesse bedoelt Lexus langgerekte, sierlijke en gestroomlijnde carrosserievormen. De huidige GS was er de eerste exponent van en de nieuwe IS is duidelijk zichtbaar het broertje. Opmerkelijk zijn de hooggesloten zijkanten, de lage ruiten en de coupéachtige daklijn. Het kofferdeksel is erg kort en daardoor doet het profiel vermoeden dat het ook wel eens een hatchback zou kunnen zijn.
Heel langzaam begint Lexus bovendien een familiegezicht te ontwikkelen, immers een element waarin de voltallige concurrentie erg sterk is. De koplampen zijn bij de IS licht in de voorschermen en de motorkap doorgetrokken, terwijl de met chroom omlijnde grille iets lager ligt. De spatborden bollen ter hoogte van de wielen wat op. De achterkant maakt dezelfde, hooggesloten indruk als de zijkanten. De lichtunits zijn gedeeltelijk op het kofferdeksel geplaatst en de twee chromen uitlaatpijpen geven aan dat we met een bijzondere auto te maken hebben. Dat wordt nog eens bevestigd door het typeplaatje, IS220d. De bagageruimte is met 378 liter inhoud zeker niet overdreven groot. Wel kent de IS handige, kleine opbergvakken onder de vloer.
Hoog niveau
Het gaat hier om de allereerste Lexus met een dieselmotor. De doorbraak in het Europese zakelijke segment kan nu pas goed worden ingezet. Bovendien beschikt moeder Toyota sinds kort over een zeer krachtige 4 cilinder commonraildiesel, die qua karakter goed aansluit bij het hoge niveau dat Lexus nastreeft. We kennen de 2.2 D-4D-krachtbron met D-CAT uit de Toyota Avensis, Corolla Verso en RAV4. Enerzijds kenmerkt deze motor zich door zijn uitzonderlijk hoog vermogen van 177 pk en eveneens een fors koppel -trekkracht- van 400 Nm. Anderzijds heeft Lexus/Toyota de uitstoot aan stikstofoxiden aangepakt, waardoor deze motor voorloopt op toekomstige milieueisen. Ook het roetfilter wordt standaard gemonteerd.
De achterwielen worden voorlopig alleen aangedreven door een handgeschakelde zesversnellingsbak, een automaat is alleen verkrijgbaar op de V6 benzine. En juist deze bak vraagt om een volledig ander schakelgedrag. Gooi alle toerentallen waarbij men gebruikelijk overschakelt maar over boord. Lekker zuinig tokkelen met 60 km/u in de vierde versnelling, vergeet het maar. Ook 120 km/u in het zesde verzet is uit den boze. De motor draait dan nog geen 1500 tr/min en dat brengt de nodige oncomfortabele trillingen met zich mee. Zelfs het zicht door de achteruitkijkspiegel is dan troebel.
Eigenlijk is het een kwestie van categorisch één versnelling lager blijven dan gebruikelijk. En dan komt het gemiddelde verbruik uit op 1 op 12. De motor is redelijk bescheiden qua geluidsproductie, maar is in de verte altijd als diesel herkenbaar. Bovendien valt op dat de IS220d, in tegenstelling tot wat we van het merk gewend zijn, redelijk wat windgeruis laat horen en dat doet beslist wat afbreuk aan het kwaliteitsimago van het merk. Het komt erop neer dat de IS220d gewoon niet het niveau van de grotere GS of LS haalt.
De achterwielaangedreven IS is voornamelijk sportief van afstemming. De onafhankelijke ophanging rondom (double wishbone voor en multilink achter) is behoorlijk stug en dat is best wennen voor een toch voornamelijk luxueus uitgedoste sedan. Dat heeft als positief effect dat de IS behoorlijk strak stuurt en ook bij hoge snelheden keurig de aangegeven koers volgt, om vervolgens bij een verkeersdrempel te laten blijken dat je wat te hard gaat.
Afwerking en materialen
De vormgeving van het interieur is typisch Lexus, zakelijk, correct, maar zonder enige frivoliteit, zeker als voor zwart wordt gekozen. Gelukkig heeft de Executive tussen de stoelen en rond de bedieningsknoppen op de portierpanelen een toefje hout. Ook blijken er bij nadere bestudering leuke elementen in verwerkt. Voorbeelden zijn de tweeters die op de voorportieren zijn geplaatst en het volledig ’donkere’ dashboard, dat pas oplicht als het contact wordt ingeschakeld. Bovendien geeft een oranje oplichtende rand in de snelheidsmeter de juiste -lees: zuinige- schakelmomenten aan. Voorpassagiers worden in de IS maximaal beschermd, omdat naast de zes gebruikelijke airbags nu ook twee knieairbags zijn toegevoegd.
Lexus heeft jaren geleden al een hoge standaard ingevoerd wat afwerking en kwaliteit van materialen betreft. Binnen het segment komt de IS op dit vlak goed uit de bus. Ook hier geldt echter weer dat niet het niveau van de grotere modellen wordt gehaald. De kunststoffen zien er net wat minder fraai uit en hier en daar is de passing van de verschillende delen niet optimaal.
Dat neemt niet weg dat de IS een luxueuze indruk maakt, met een goede steun biedende stoelen. De achterbank zit prima, biedt redelijk wat beenruimte, maar de koets mist hoogte voor langere passagiers. Qua voorzieningen laat vooral de Executive-uitvoering weinig te wensen over. Behalve de lederen bekleding heeft deze auto standaard een geheugen voor de stand van stoelen, spiegels en stuur, elektrisch bediend zonnescherm achter tot zelfs dorpels met een verlicht Lexuslogo.
Lexus zet zijn eerste diesel in vanaf 38.300 euro voor de Businessuitvoering. De Executive kost echter 48.700 euro en wordt daarmee behoorlijk kostbaar. Wie dat wil, kan nog wel 10.000 euro uitgeven aan accessoires, zoals het dvd-navigatiesysteem gecombineerd met een geluidsinstallatie van Mark Levinson, een cd-wisselaar en een achteruitrijcamera. En wie niet van zwart houdt, betaalt sowieso 1020 euro extra voor metaallak. Toch is deze prijsstelling in dit segment een normaal beeld. Lexus springt er niet in negatieve zin uit.
Lexus IS 220d Executive
Waardering
- sportief gelijnde carrosserie, krachtige en ’schone’ diesel
- stugge demping, vreemde schakelmomenten, ruimte passagiers en bagage
Techniek
Cilinderinhoud: 2231 cc; maximumvermogen: 130 kW/177 pk bij 3600 tpm; maximumkoppel 400 Nm bij 2000-2600 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 8,9 seconden; topsnelheid: 215 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4575 mm; breedte: 1800 mm; hoogte 1425 mm; wielbasis: 2730 mm; gewicht: 1585 kilogram; inhoud bagageruimte: 378 liter; brandstoftank: 65 liter; Lexus IS 220d Executive: 48.700 euro.
Alternatieven
BMW 320d Dynamic Executive: 49.150 euro
Dé standaard in deze klasse. Auto met een goede uitstraling en nog veel betere rijeigenschappen. Typisch een BMW van het moderne soort met kunststoffen die niet helemaal het premiumniveau halen. Zeer vlotte diesel.
Jaguar X-type 2.2 D Executive: 46.450 euro
Met de grotere 2.2 dieselmotor beslist aantrekkelijker geworden. Auto met typisch Engelse flair, maar aan de andere kant toch ’maar’ gebaseerd op een auto uit de hogere middenklasse en niet alleen wat onderstel betreft.
Mercedes C 220 CDI: 44.200 euro
Keurige, wat saaie sedan met een fijne dieselmotor voorzien van de modernste technieken. Dure opties en pakketten nodig om uitrustingsniveau naar een hoger niveau te brengen. Comfortabele langeafstandenlimousine.