Verkoop levensverzekeringen Aegon stagneert in Nederland
DEN HAAG (ANP) – Aegon heeft het afgelopen jaar minder levensverzekeringen verkocht aan particulieren in Nederland. De productie van levensverzekeringen steeg weliswaar met 2 procent tot 231 miljoen euro, maar die groei was toe te schrijven aan enkele grote pensioencontracten. „We zullen eraan moeten werken om de afzet van individuele levensverzekeringen weer te verhogen", aldus bestuursvoorzitter Don Shepard donderdag in een toelichting op de jaarcijfers.
Het concern heeft op de thuisbasis Nederland last van de stevige concurrentie tussen de levensverzekeraars. Aegon heeft zich daarbij voorzichtig opgesteld, omdat het goede winstmarges prefereert boven een verhoging van de afzet. „We zien wel dat de markt zich herstelt", aldus een woordvoerder. Levensverzekeringen vormen een belangrijke pijler onder het concern.Aegon heeft vorig jaar in Nederland een operationele winst voor belastingen behaald van 322 miljoen euro. Dat is ruim drie vijfde meer dan het voorgaande jaar. De stijging was voor een belangrijk deel te danken aan de vrijval van voorzieningen voor bonussen en winstdeling.
Het hele verzekeringsconcern zette in 2005 een nettowinst neer van 2,73 miljard euro. Dat is ruim een vijfde meer dan in het voorgaande jaar en iets meer dan analisten hadden voorspeld.
De winststijging kwam deels voort uit hogere beleggingsopbrengsten en meevallers, waaronder lagere belastingaanslagen. Aegon kon 297 miljoen euro aan meevallers bijschrijven, terwijl de teller een jaar eerder op 3 miljoen bleef steken. In 2004 bleven de meevallers beperkt door een miljoenenschikking met Dexia over de verkoop van een probleemdochter in aandelenlease.
Het verzekeringsbedrijf verdiende 1,71 miljard euro op zijn beleggingen. Dat is 15 procent meer dan in 2004, toen de beleggingsportefeuille 1,02 miljard euro opbracht. De winsten werden in het eerste halfjaar behaald. In het derde kwartaal pakte de winst op de beleggingen lager uit. Die daling heeft zich doorgezet, waardoor de opbrengst in het laatste kwartaal 73 procent daalde ten opzichte van een jaar eerder.
Die afvlakking richting het einde van het jaar gold ook voor de nettowinst en de productie van nieuwe levensverzekeringen. De winststijging in het vierde kwartaal bedroeg slechts 2 procent. De afzet van levensverzekeringen was stabiel, terwijl over het hele jaar een plus van 9 procent werd genoteerd.
Ondanks de terugval in de laatste maanden van 2005 schrijft Shepard in een toelichting op de jaarcijfers te verwachten dat de positieve ontwikkelingen in het lopende boekjaar aanhouden. „Je moet daarbij kijken naar een langere periode en niet naar een kwartaal", verklaarde de topman tijdens een persconferentie. Aegon geeft geen concrete prognoses.
Shepard toonde zich tevreden met de resultaten, omdat de thuismarkten Nederland, de Verenigde Staten en Groot–Brittannië hebben bijgedragen aan de groei. De belangrijkste onderdelen zullen ook dit jaar verder groeien, verwacht Shepard.
Groei moet daarnaast ook komen van nieuwe markten, waaronder China, Taiwan, Polen en Spanje. Aegon opereert momenteel in vier landen en Shepard overweegt andere markten in die omgeving aan te boren. Het grote Rusland behoort de komende jaren nog niet tot het doelwit. Het verzekeringsconcern probeert op de nieuwe markten te profiteren van de opkomende welvaart, die consumenten aanzet levensverzekeringen en pensioencontracten te sluiten.