Binnenland

Inspectie onderzoekt nieuw type trein na ’breuken’

UTRECHT (ANP) – De Inspectie Verkeer en Waterstaat is een onderzoek begonnen naar een nieuw type trein dat de NS een jaar geleden in gebruik heeft genomen. Aanleiding zijn twee incidenten waarbij de treinen in tweeën ’braken’ omdat koppelingen tussen rijtuigen het begaven.

8 March 2006 13:34Gewijzigd op 14 November 2020 03:32

Een woordvoerder van de inspectie heeft dat woensdag gezegd. De inspectie spreekt van een „ernstig incident" omdat door de ’breuken’ een open verbinding ontstond waardoor mensen uit de trein hadden kunnen vallen.De Nederlandse Spoorwegen garanderen de reizigers echter dat het treintype veilig is. „Er is een kans van een op vele miljoenen dat een koppeling het begeeft. De kans dat op dat moment iemand zich in de verbindingsslurf tussen twee rijtuigen bevindt, is nog veel kleiner", reageerde een woordvoerder van het spoorbedrijf.

Volgens de NS betreft het overigens geen nieuw type trein. „Exact dezelfde trein rijdt al jarenlang tussen Amsterdam en Brussel". Het koppelingssysteem voldoet aan de Europese standaard, lichtte de NS–woordvoerder toe.

De jongste ’breuk’ vond dinsdagochtend in de spits plaats bij Meteren. Volgens de inspectie was er op 5 november bij Geldrop een vergelijkbaar incident. Omdat het hetzelfde type trein betreft, de IC–R trekduwcombinatie, wordt onderzoek gedaan. Bij dit soort trein zitten de rijtuigen met haken en ogen aan elkaar vast. Een locomotief trekt en duwt de wagons.

Bij Meteren brak de koppeling van een intercity naar Haarlem met enkele honderden reizigers aan boord. Een aantal rijstellen kwam los van de rest van de trein. De oorzaak van het incident, waarbij geen gewonden vielen, is onbekend.

Door de breuk trad een mechanisme in werking waardoor de delen van de trein krachtig geremd werden. „Omdat het ene deel misschien iets harder werd geremd dan het andere kunnen de twee delen met elkaar in botsing zijn gekomen", aldus de zegsman van ProRail. Hij kon niet beoordelen of er sprake is geweest van een gevaarlijke situatie.

De trein stond na het incident ruim 2,5 uur midden in een weiland voordat het voertuig naar het station van Den Bosch kon worden gesleept. De woordvoerder van ProRail wist niet van het incident in november in Geldrop. „Ik weet dat dit bij goederentreinen wel vaker gebeurt", aldus de zegsman.

Reizigersvereniging Rover vraagt om een verbod van de IC–R trekduwcombinaties. Reizigers kunnen bij het falen van de koppeling worden verpletterd, liet een woordvoerder van Rover weten. Zolang de oorzaak van de incidenten niet is opgehelderd, moet de NS volgens hem de treintypen niet inzetten.

Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), geleid door Pieter van Vollenhoven, houdt zich bezig met de treinbreuk. Voorlopig zamelt de raad gegevens in. Op termijn kan dat leiden tot een onderzoeksvoorstel en een rapport met aanbevelingen, aldus een woordvoerder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer