Heijmans zet in op meer woningbouw
ROSMALEN (ANP) - Bouwconcern Heijmans gaat zich nog meer richten op de woningbouwmarkt. De marges op nieuwbouwwoningen zijn hoger dan die van grote infrastructurele projecten of de bouw van kantoren en winkels.
„Heijmans wordt nog vooral geassocieerd met wegenbouw, terwijl we ook in de woningbouw zitten”, zei Heijmanstopman Hoefsloot donderdag in een toelichting op de jaarcijfers.Ook ziet Heijmans een toekomst voor zichzelf weggelegd als dienstverlener. Hoefsloot: „We begeven ons steeds vaker aan de voorkant van het bouwproces.” Dat betekent dat het bedrijf meedenkt en adviseert in het ontwerp in de beginfase van bouwprojecten. Om deze strategie kracht bij te zetten, start Heijmans deze maand nog een grote landelijke campagne, met de slogan ”Het is geel en kan meer voor Nederland betekenen”.
Heijmans ontwerpt en bouwt momenteel wijken op maat voor ouderen die daardoor langer zelfstandig kunnen wonen of woonwijken compleet met een kinderdagverblijf en culturele voorzieningen.
In het verlengde hiervan lanceert Heijmans halverwege dit jaar samen met andere bouwers een website die een overzicht geeft van nieuwbouwwoningen die te koop staan. De woningontwikkelaars, verenigd in de Stichting Landelijk Nieuwbouw Portaal, gaan daarmee nadrukkelijk het gevecht aan met de bekende woningsite Funda van de NVM.
De markt voor nieuwbouwwoningen is voor Heijmans interessant vanwege de grote woningbehoefte. Het huidige tekort op de Nederlandse woningmarkt bedraagt inmiddels 170.000 woningen. De overheid werkt aan plannen om het stijgende tekort de komende jaren in te lopen. Heijmans verwacht in de komende vijf jaar minimaal 23.000 nieuwbouwwoningen te verkopen van de 46.000 die het in portefeuille heeft. Vorig jaar verkocht het bedrijf zo’n 3800 woningen in veelal het middensegment (250.000 tot 300.000 euro), een stijging van 11 procent.
Behalve met koopwoningen verwacht het bouwconcern de komende jaren geld te verdienen met grote infrastructurele projecten. Ook hier probeert Heijmans eerder in de besluitvorming te worden betrokken, zoals met de aanleg van spitsstroken. Het bedrijf gaat meedingen naar grote opdrachten, zoals de overkapping van de A2 bij Utrecht, de aanleg van de tweede Coentunnel of de vernieuwing van de oostkant van de ringweg Eindhoven. „Pas na 2006 is er werk in uitvoering”, aldus Hoefsloot. Heijmans verwacht dit gat deels op te kunnen vangen met het binnenhalen van grote onderhoudscontracten.
Voorlopig lijkt de nieuwe strategie haar vruchten af te werpen. Zonder eenmalige baten steeg de winst met 12 procent. De omzet groeide met 6 procent naar ruim 2,8 miljard euro. Heijmans vindt het nog te vroeg in het jaar om een concrete prognose af te geven.