Singapore Airlines op eenzame hoogte
DEN HAAG (ANP) - Met een rapportcijfer van 8,3 staat Singapore Airlines met een duidelijke voorsprong boven aan de ranglijst van luchtvaartmaatschappijen.
Dat blijkt uit een enquête van de Reisgids van de Consumentenbond onder ruim duizend reizigers.Aziatische ondernemingen doen het goed in de luchtvaart. Malaysia Airlines staat tweede met een 8,0, terwijl China Airlines het ook uitstekend doet. KLM staat in de middenmoot. Maatschappijen als Iberia, Northwest Airlines en Onur Air eindigden op de laatste plaatsen.
De reizigers gaven in de periode juli 2004-september 2005 hun mening over een aantal zaken, zoals de bagageafhandeling, serviceverlening en comfort aan boord, het inchecken en eventuele vertragingen. Singapore Airlines scoort op alle onderdelen beter dan gemiddeld.
De Consumentenbond noemt het verrassend dat lowcostmaatschappijen als Ryanair en Easyjet hoge klasseringen halen. Er werden 4482 vluchten beoordeeld.
Onur Air, vorig jaar veelvuldig negatief in het nieuws, kreeg bijna alleen maar slechte beoordelingen. De bond noemt het begrijpelijk dat een grote touroperator als OAD niet meer vliegt met de omstreden Turkse chartermaatschappij.
Het vergelijkende onderzoek maakt deel uit van een grotere internationale rapportage en werd in 2000 voor het laatst uitgevoerd. Ten opzichte van zes jaar geleden daalde het aantal vertragingen, overboekingen en problemen met bagage.
De gemiddelde vertraging nam wel toe van gemiddeld 1,55 uur naar 2,28 uur. Klanten van Virgin Express, Ryanair, China Airlines, Air Berlin en Singapore Airlines lopen het minste risico op extra reistijd. Onur Air, Alitalia en Sky Europe presteren het slechtst. De helft van de vluchten bij deze maatschappijen verloopt niet volgens het geplande schema.
De kans op vertraging is volgens het onderzoek van de Reisgids het grootst op vluchten na 21.00 uur, tijdens het weekeinde en in schoolvakanties.