Economie

Postbank moet slachtoffers van wisseltruc compenseren

AMSTERDAM (ANP) – De Postbank moet enkele klanten die de dupe zijn geworden van een wisseltruc met hun bankpas, financieel compenseren. Dat heeft de kantonrechter in Amsterdam eerder deze week bepaald. De Postbank wilde niet met een schadevergoeding over de brug komen omdat de klanten slordig met hun pas zouden zijn omgesprongen.

17 February 2006 15:23Gewijzigd op 14 November 2020 03:29

De klanten werden het slachtoffer van de zogenoemde tientjestruc, die enkele jaren terug veel werd toegepast. Daarbij werden consumenten tijdens het pinnen afgeleid door geboefte dat hen wees op een bankbiljet dat bij de geldautomaat op de grond lag. De dieven suggereerden dat het biljet van de gedupeerde was. Op het moment dat deze bukte om het geld op te rapen, verwisselden de oplichters zijn bankpas. Eerder al hadden ze de pincode afgekeken.Bij een gedupeerde van de wisseltruc werd binnen enkele dagen ruim 4250 euro van zijn rekening afgeschreven. De man werd zwaar getroffen omdat hij pas na enkele dagen ontdekte dat hij was opgelicht. Na deze ontdekking liet hij direct zijn rekening blokkeren.

De Postbank stelde dat zij klanten al in de zomer van 2003 heeft gewaarschuwd voor de wisseltruc. Ook in de media werd er uitgebreid aandacht aan besteed. De bank wilde eerder geen schadevergoeding betalen omdat de Geschillencommissie Bankzaken dergelijke claims altijd heeft afgewezen, aldus DAS Rechtsbijstand. Het juridische verzekeringsbedrijf stond de gedupeerden bij in de rechtszaak.

De rechter oordeelde dat de slachtoffers niet opzettelijk hun pincode prijsgaven en hun pas kwijtraakten. De „grove onzorgvuldigheid" die de Postbank aanvoerde, is daarom voor de rechter geen reden om het slachtoffer een schadevergoeding te onthouden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer