Economie

DaimlerChrysler vol vertrouwen over de toekomst

STUTTGART (ANP) – De nieuwe DaimlerChrysler–baas Dieter Zetsche kon donderdag bij zijn eerste presentatie van de jaarcijfers terugkijken op een goed jaar. De kosten zijn gedrukt, de kwaliteit is verbeterd en de winst– en omzetdoelstellingen zijn gehaald.

16 February 2006 13:44Gewijzigd op 14 November 2020 03:28

Het autoconcern wist in 2005 een nettowinst te maken van 2,84 miljard euro tegen 2,46 miljard euro een jaar eerder. De omzet kwam uit op 149,77 miljard euro vergeleken met 142 miljard euro in het jaar daarvoor. De operationele winst viel met 5,18 miljard euro wel lager uit dan een jaar eerder. Dat had vooral te maken met reorganisatiekosten.Zetsche gaf aan dat hij het komende jaar wel doorgaat met kostenbesparingen en het stroomlijnen van de organisatie, maar nieuwe ontslagen staan er niet op het programma. DaimlerChrysler schrapt de komende maanden 20 procent ofwel 6000 banen van de ondersteunende functies wereldwijd. In Duitsland zijn nog eens 8500 arbeidsplaatsen geschrapt.

De bestuursvoorzitter liet zich positief uit over de ontwikkelingen bij Mercedes Car Group met daarin de merken Mercedes–Benz, Smart en Maybach. De kwaliteitsproblemen die het belangrijkste automerk Mercedes–Benz de laatste jaren hebben geplaagd, lijken tot het verleden te behoren. In totaal verkocht de groep vorig jaar meer dan 1,2 miljoen wagens.

De Mercedes Car Group heeft vorig jaar een operationeel verlies geleden van 505 miljoen euro tegen een winst van 1,7 miljard euro een jaar daarvoor. De omzet bij de Mercedes Car Group nam met ongeveer 400 miljoen euro toe tot 50 miljard euro.

DaimlerChrysler lanceerde vorig jaar een reeks nieuwe Mercedes–Benz–modellen die bijdroegen aan de gestegen omzet. Zo werd een nieuwe luxueuze S–klasse op de markt gebracht en kwamen ook de nieuwe sportieve terreinwagens van de M–klasse vorig jaar uit. Voor dit jaar staat onder meer de lancering van de nieuwe generatie E–klasse op de agenda.

Tegen deze achtergrond stak het zorgenkindje Smart bleek af. Het bedrijf is er nog altijd niet uit wat het met het compacte autootje aanmoet. De verkoop van de Smart daalde in 2005 met bijna 30.000 stuks tot 124.300. Bovendien stopte het bedrijf met de ontwikkeling van de Smart SUV en de productie van de Smart Roadster. Zetsche zei dat er vooralsnog geen plannen liggen voor eventuele ingrepen bij de productie van de Smart Forfour bij NedCar in Born. De doelstelling is om in 2007 quitte te draaien met de Smart–divisie, aldus de topman.

Het Amerikaanse Chrysler (met daarin ook Dodge en Jeep) had een goed jaar, ondanks de problemen op de Amerikaanse automarkt, zoals de felle concurrentie van vooral Japanse automerken. De verkoop steeg licht tot meer dan 2,8 miljoen wagens. Verder werden meer modellen uitgerust met dieselmotoren om zo in te spelen op de gestegen brandstofprijzen. De omzet van de Chrysler–divisie steeg met 1 procent tot 50,1 miljard euro.

De divisie bedrijfswagens van DaimlerChrysler presteerde vorig jaar uitstekend met een omzet van 40,6 miljard euro. Een van de belangrijkste ontwikkelingen bij dit onderdeel was de invoering van de nieuwe dieseltechnologie BlueTec in meer dan 10.000 trucks van Mercedes–Benz. De BlueTec–technologie zorgt ervoor dat de vrachtwagens nu reeds aan de nieuwe strenge milieu–eisen voldoen die over een paar jaar van kracht worden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer