Binnenland

Rotterdam Airport vooral zakelijk

ROTTERDAM (ANP) - Rotterdam Airport moet zich ontwikkelen tot een zakelijke luchthaven met 25 Europese bestemmingen in 2020. Mogelijk moeten hiervoor de geluidsnormen waarbinnen de luchthaven mag opereren op termijn worden verruimd.

15 February 2006 10:58Gewijzigd op 14 November 2020 03:28Leestijd 2 minuten

Uitgangspunt blijft echter om de ambities binnen de huidige normen te verwezenlijken. Vakantievluchten vanaf het voormalige Zestienhoven zullen naar andere regionale luchthavens worden verplaatst, zoals Lelystad en Eindhoven.Deze afspraken hebben de gemeente Rotterdam en de Schiphol Group, de eigenaar van de Rotterdamse luchthaven, gemaakt. Dinsdag is het akkoord naar buiten gebracht.

Om het zakelijke karakter van Rotterdam Airport te versterken wil de Schiphol Group op werkdagen nieuwe lijndiensten beginnen. Die moeten worden uitgevoerd met kleinere toestellen die ’s ochtends en in de namiddag of vooravond een retourvlucht uitvoeren.

Kleine toestellen zijn minder belastend voor het (geluids)milieu. De Schiphol Group gaat proberen zakenvliegtuigen die nu nog op Schiphol-Oost gestationeerd zijn, naar Rotterdam te verplaatsen.

Over een aantal jaren moet 60 procent van de mensen die via Rotterdam reizen uit de zakelijke markt komen, zei wethouder W. van Sluis (Economie) dinsdag tijdens een toelichting. De overige reizigers zijn mensen die via zakenlijnen naar vakantiebestemmingen vliegen, vooral Europese steden.

De gemeente Den Haag heeft eerder aangegeven dat zij graag haar naam verbindt aan Rotterdam Aiport. Wethouder Van Sluis zei er geen bezwaar tegen te hebben als tegelijk met het nieuwe zakelijke karakter van de luchthaven de naam wordt gewijzigd in Rotterdam-Den Haag Airport.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer