Betuweroute wordt hoofdpijndossier
DEN HAAG (ANP) - CDA en PvdA zijn niet erg te spreken over de aanpak van minister Peijs (Verkeer) voor de exploitatie van de Betuwegoederenspoorlijn naar Duitsland. Een besluit daarover is weer uitgesteld tot waarschijnlijk half maart.
De Tweede Kamer bespreekt de plannen dinsdag met de minister, maar die heeft al drie weken respijt gevraagd. Zij wil de plannen laten doorberekenen, inclusief een plan waarbij spoorbeheerder ProRail alsnog alleen exploitatie en beheer van de Betuweroute voor zijn rekening neemt.De fractiespecialisten van CDA en PvdA, samen goed voor een meerderheid, hekelden maandag deze aanpak. „De minister is de regie kwijtgeraakt. Dit is broddelwerk”, aldus Dijksma.
Peijs’ partijgenoot Van Hijum morde over de gebrekkige informatievoorziening aan de Kamer. „De informatie komt druppelsgewijs. Dat is niet bevorderlijk voor de stemming.”
De exploitatie van de Betuweroute, die vanaf begin 2007 de haven van Rotterdam moet verbinden met het Duitse Ruhrgebied, heeft zo langzamerhand trekken van een hoofdpijndossier.
Vorig jaar april veegde de Kamer een eerste voorstel van de minister van tafel. ProRail, eigendom van de staat, zou in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam de uitbater worden van een toch al peperdure lijn. Maar een Kamermeerderheid schrok terug voor de aanloopkosten voor de staat (75 miljoen euro).
Half januari presenteerde de minister een goedkoper samenwerkingsverband voor beheer en exploitatie van de lijn. Daarin zitten, naast ProRail en de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam, het private Babcock & Brown Towrail.
Maar tijdens een hoorzitting donderdag in de Kamer spuwde de top van ProRail zijn gal over dit exploitatiemodel. President-commissaris In ’t Veld waarschuwde dat de staat een stuk duurder uit zou zijn dan minister Peijs had becijferd. Dat bedrag was door haar al in tweede instantie opgetrokken van 35 miljoen naar 39 miljoen euro.
De bewindsvrouw schrijft nu de Kamer dat zij het oorspronkelijke exploitatieplan (met de „terugvaloptie”) van ProRail wil laten doorberekenen en binnen drie weken daarover rapporteren.
Overleg met ProRail heeft geleid tot de gezamenlijke conclusie, aldus de minister, dat het verschil in kosten met het nieuwste plan „kleiner” is dan zij een maand geleden de Kamer had geschreven.