Vooral mannen en jongeren op internet
Het internet heeft vooral de belangstelling van mannen, jongeren en hoger opgeleiden. Zij bezoeken vaker het wereldwijde web dan vrouwen, ouderen en lager opgeleiden.
Dat meldden het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) vrijdagmorgen. Internetbezoekers zijn op het web vooral op zoek naar specifieke informatie of gebruiken het om te e-mailen. Gekocht via het medium wordt er maar weinig. Verder is slechts een minderheid van de bevolking bang toekomstige ontwikkelingen op computergebied niet meer te kunnen bijbenen.
De beide onderzoeksbureaus constateren een duidelijke ongelijkheid op de digitale snelweg. Bijna zes van de tien Nederlanders van twaalf jaar en ouder bezoeken minimaal eenmaal per maand het internet. Tweederde van de mannen en bijna de helft van de vrouwen gaat maandelijks on line. Onder jongeren tot 25 jaar zijn in verhouding tien keer zoveel internetgebruikers als onder 65-plussers. Van de hoger opgeleiden gaan ruim twee keer zoveel mensen het internet op als van mensen met een lagere opleiding.
Internet als communicatiekanaal is belangrijk. Het zogeheten chatten is vooral onder jongeren tussen de twaalf en achttien jaar populair. Van die groep chat bijna 60 procent. Ter vergelijking, voor 65-plussers is chatten een bijna onbekend fenomeen.
Kopen via internet is maar matig in trek. Van alle mensen van twaalf jaar of ouder had eind vorig jaar nog geen 25 procent ooit iets voor privé-doeleinden via internet gekocht. Geen belangstelling en het niet daadwerkelijk kunnen zien wat je koopt zijn daarbij de meest opgegeven redenen om het internet als koopplek te mijden.