Unilever stoot diepvriesdivisie af
ROTTERDAM (ANP) – Een gebrek aan groeikansen is er de oorzaak van dat voedings– en wasmiddelenconcern Unilever de Europese diepvriestak wil verkopen. Alleen de diepvries in Italië mag blijven. Het gaat om activiteiten ter waarde van 1,4 miljard euro die Unilever in zijn geheel of in delen wil verkopen.
Dat maakte Unilever (Omo, Knorr, Ola, Iglo) donderdag bekend tijdens de presentatie van de resultaten over 2005. De af te stoten activiteiten kregen het afgelopen jaar te maken met een omzetdaling van circa 4,5 procent.
Bestuursvoorzitter Patrick Cescau sprak tijdens een toelichting van een moeilijk besluit. „In het verleden hebben we veel geïnvesteerd in dit bedrijfsonderdeel. Voor de lange termijn is er veel aandacht nodig in tijd en geld. Bovendien is de concurrentie met koelvers enorm groot. Wij denken dat diepvries buiten Unilever betere kansen heeft".Unilever begon direct na de Tweede Wereldoorlog met diepvries. Het bedrijf denkt nu dat de activiteiten deel gaan uitmaken van een consolidatie in de sector. Het besluit om diepvries af te stoten is recentelijk genomen. „We communiceren op dit moment niet met potentiële kopers", aldus Cescau.
Het gaat in totaal om 4500 mensen die werken bij de diepvriestak, van wie ongeveer duizend in Italië. Dat diepvries in Italië kan blijven heeft volgens Cescau niet alleen te maken met het strategische belang. „Er zijn voldoende mogelijkheden om waarde te creëren".
In Nederland werken bij dit onderdeel ongeveer twintig mensen. Er zijn ook geen fabrieken in ons land. De ijsdivisie blijft onderdeel van Unilever en valt dus niet onder de diepvries.
Vorig jaar boekte het concern een omzet van 39,7 miljard euro, een stijging van 3 procent ten opzichte van 2004. Er bleef een nettowinst over van 3,5 miljard euro, wat neerkomt op een stijging van 28 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De resultaten bleven iets achter bij de verwachtingen van bankanalisten.
Vooral in het vierde kwartaal verging het Unilever beter. „Het jaar 2005 was een jaar van verandering", zei Cescau. „Onze prioriteiten lagen onder meer bij het verbeteren van onze concurrentiepositie. Onze marktaandelen zijn gestabiliseerd. We starten 2006 in een betere conditie".
In Europa zag Unilever zich vorig jaar geconfronteerd met een lastige markt, waar de consumentenvraag terugliep. „De concurrentie deed het beter dan wij. Ondanks dat het beter ging in het vierde kwartaal, ben ik nog niet tevreden". Unilever heeft zichzelf ten doel gesteld om het beter te doen dan de markt.
In Nederland deed Unilever het gezien de prijzenslag in de supermarkten niet slecht. De omzet steeg met 1 procent tot 1,16 miljard euro. Het bedrijf gaf 220 miljoen euro uit aan reclame en was daarmee de grootste adverteerder.
In Noord– en Zuid–Amerika stegen de verkopen met 4 procent door groei van het volume. De consumentenvraag in de Verenigde Staten liet een aanhoudend herstel zien. In Brazilië en Mexico werd een sterk eerste halfjaar gevolgd door een relatief slechter tweede halfjaar.
In Azië en Afrika zag de onderneming de verkopen ondanks een grote concurrentie met 9 procent stijgen. Vooral opkomende landen lieten een opmerkelijke groei zien. In China steeg de omzet met 20 procent. In Rusland zag Unilever de omzet ook met 20 procent stijgen.
Het bedrijf wil niet veel zeggen over de resultaten voor het lopende jaar. De brutowinstmarge op de producten moet hoger zijn dan de 13,4 procent van vorig jaar. Unilever is van plan om gedurende dit jaar voor 500 miljoen euro eigen aandelen terug te kopen.